@article { author = {Shahbazinia, Morteza and Heidari, Masoomeh}, title = {UNDERSTANDING OF THE EXCLUSIVE DISTRIBUTION CONTRACT AND ITS LEGAL NATURE}, journal = {Law Quarterly}, volume = {45}, number = {2}, pages = {225-241}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2588-5618}, eissn = {2588-6622}, doi = {10.22059/jlq.2015.54446}, abstract = {Distribution contract is a covenant agreement that does not lead to ownership. In fact, the next sales contract transfers the ownership. Since the distribution contract cannot be specified in the form of well-known traditional and specific contract, it inevitably should be considered under the" no name contract of article 10" of the civil code. In distribution agreement, the distributor is an independent merchant who can freely decide about the method of his activities, so he bears the interest and losses of distributional activities. There are different kinds of distributive contract among which the exclusive distribution is one of the commonest one. From a legal point of view, the problem is that whether the relationship between suppliers and distributors complies with the contract agency brokerage   business, branch or subsidiary or it has a specific nature? The current paper aims to scrutinize and investigate the structure of the legal nature of the contract.}, keywords = {distributor,exclusive distribution,exporter,legal nature of exclusive distribution}, title_fa = {شناخت قرارداد توزیع انحصاری و ماهیت حقوقی آن}, abstract_fa = {     قرارداد توزیع انحصاری از نظر ماهیت یک عقد عهدی است که ایجاد مالکیت نمی‌کند، درواقع، این عقود فروش بعدی هستند که مالکیت را منتقل می‌کنند. بنابراین با توجه به اینکه نمی‌توان قرارداد توزیع انحصاری را در قالب‌های شناخته‌شدۀ سنتی و معین قرار داد، ناچار باید آن را عقد بی‌نام مادۀ 10 قانون مدنی تلقی کرد. در قرارداد توزیع انحصاری، توزیع‌کننده تاجری مستقل قلمداد می‌شود و می‌تواند دربارۀ نحوۀ فعالیت‌های خود آزادانه تصمیم‌گیری کند. درنتیجه، منافع و ضررهای فعالیت توزیع را نیز خود متحمل می‌شود. قرارداد توزیع انواع مختلفی دارد، اما قرارداد توزیع انحصاری ازجمله رایج‌ترین و متداول‌ترین انواع قرارداد توزیع است. از دید حقوقی، مسئله این است که آیا رابطۀ میان عرضه‌کننده و توزیع‌کننده منطبق بر عقد نمایندگی، حق‌العمل‌کاری، شعبه یا شرکت فرعی است، یا ماهیتی خاص دارد؟ موضوع این مقاله، تدقیق در ساختار این قرارداد و بررسی ماهیت حقوقی آن است.}, keywords_fa = {توزیع انحصاری,توزیع‌کننده,صادرکننده,ماهیت حقوقی توزیع انحصاری}, url = {https://jlq.ut.ac.ir/article_54446.html}, eprint = {https://jlq.ut.ac.ir/article_54446_272553db226eac6673fd72377d028e84.pdf} }