per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
1
20
10.22059/jlq.2012.29946
29946
بررسی معاملات شرکت های لیزینگ در حقوق ایران
SURVEY OF THE LEASING COMPANIES TRANSACTION IN IRANIAN LAW
فخرالدین اصغری آقمشهدی
fasgharia@yahoo.com
1
حسین کاویار
mirhosseinkaviar@gmail.com
2
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مازندران
دانشگاه مازندران، دانشجوی دکتری
یکی از مهم ترین روش ها برای شرکت ها و واحدهای تجاری نوپا جهت تأمین منابع مالی، استفاده از لیزینگ است. صنعت لیزینگ در ایران، صنعتی جوان است و برای پرکردن خلأهای قانونی مرتبط با آن تصویب قوانین خاص نیاز است. قرارداد فعلی شرکت های لیزینگ ایران قرارداد ساده اجاره به شرط تملیک با روش محاسباتی بانکی است. اجاره به شرط تملیک، عنوانی جدید است که در سالهای اخیر به لحاظ نیازهای روز در عرصه ی حقوقی وارد شده است. این شیوه نه تنها قابلیت انعطاف در تحولات آینده ی مشتریان و نقدینگی شرکت لیزینگ را ندارد؛ پاسخگوی تنوع نیاز مشتریان در زمان قرارداد هم نیست. به نظر می رسد با ترکیب قراردادهای اجاره به شرط تملیک و صلح و تغییر روش محاسباتی بتوان به اهداف مورد نظر نائل شد. هدف این مقاله، بررسی ابعاد حقوقی شرکت های لیزینگ و ماهیت حقوقی معاملات این شرکتهاست.
Use of leasing is one of main methods for modern companies and commercial unities to finance. Leasing industry is scion in Iran and requires pass of particular regulation for full of its legal gaps. Present contract of Iranian leasing companies is the simple hire-purchase. Hire-purchase is a new topic that cause of today requirements at recent years, has been entered into legal arena. This method not only is flexible with future vicissitudes of clientele and liquidity of leasing company, rather in time of contract isn’t responder of clientele variety of need. It looks like, by combination of Hire-purchase with contract of settlement and change of computation method, be able to accede to noted purposes. Aim of this article is survey of legal dimension of Leasing Companies and their Transaction.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29946_e8af4946864a50171d1b7a7aac95d7a5.pdf
اجاره به شرط تملیک
صلح
لیزینگ
ماهیت
. .
Contract of settlement
Hire-purchase
Leasing
nature
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
21
40
10.22059/jlq.2012.29947
29947
امنیت، جمهوری اسلامی و نهادهای سیاستگذار
POLICY MAKING INSTITUTIONS IN ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN
فیروز اصلانی
faslani@kayhannews.ir
1
محمود فرد کاردل
mahmoud_fardekardel@yahoo.com
2
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
امنیت ملی برای هر کشوری، ضروری ترین نیاز و مهم ترین ارزش تلقی می شود؛ به گونه ای که هر حکومتی، سیاست ها و راهبردهای خود را جهت نیل به امنیت ملی و حفظ آن اتخاذ و توجیه می کند. تأمین امنیت به مفهوم وجود شرایطی است که افراد ملت نسبت به سلامت جان، مال، عقاید، حقوق اساسی، حفظ تمامیت ارضی کشور، حفظ استقلال کشور، حفظ اقتدار و اعتبار ملی و به طور کلی تأمین همه جانبه ارزشهایی که در گستره چتر منافع ملی جای می گیرند، بطور نسبی اطمینان حاصل کنند. لذا بدیهی است حفاظت گسترده از منافع ملی کشور نیازمند تشریک مساعی و هماهنگی همه جانبه میان ارکان مختلف زمامداری است و در مجموعه ای بسیط و کلی امکان پذیر است.
For each country, national security in the most urgent and significant value and need, so each government tries to justify its policies and strategies in order to reach and preserve national security. Acquiring national security is, people should share national interests by haying health, land integrity, independence, power, credits and all the values generally. They should be sure of this security. It is axiomatic that comprehensive protection of national security needs synergy and harmony among different institutions and working as a whole unit; hence, Leadership institutions, Supreme National Security Council and Revolutionary Guards should supervise these remarkable deeds regarding their legal and legitimate duties in Islamic Republic of Iran. These institutions have to make decisions and apply them properly in order to put defense and security issues in order.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29947_32aed9480d068184be0e00d18d314f26.pdf
امنیت
امنیت ملی
حقوق
قانون اساسی.
نهاد سیاستگذار
Constitution.
National security
Policy making institutions
rights
security
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
41
56
10.22059/jlq.2012.29948
29948
نقشِ دادرسان در تفسیرِ قانونِ جنایی
THE ROLE OF JUDGES IN INTERPRETING CRIMINAL LAWS
حسین آقایینیا
h_aghaienia@yahoo.com
1
علی شجاعی
shojaei@iiau.ac.ir
2
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر
دادرس را نباید سخنگویِ محض و ابزارِ دستِ قانونگذار انگاشت. وی به بازیگری میماند که به قانونِ وضعشده جان میبخشد و آن را به حرکت وامیدارد. بازیگریِ دادرسان را میتوان بر سه پایهیِ توجیهیِ زیر استوار کرد: محدودیتهایِ مربوط به پدیدآوردنِ قانون (بیتخصصی و بیتوجهی، مصلحتاندیشی، و اقدامِ آگاهانهِ قانونگذار، ناممکنیِ پیشبینیِ همهیِ حالتها و مصداقها در قانون، تحولِ جامعه در گذرِ زمان و ناروشنیِ ذاتیِ زبان در پارهای از موردها)؛ تصحیحِ کژرویهایِ قانونگذار در چارچوبِ ابزارهایِ تفسیری (بر پایهیِ اصلِ تفکیکِ قوا)؛ و روزامدسازیِ معنا و سازگارسازیِ قانونهایِ جنایی با الزامهایِ زیستِ جمعی در زمانهیِ تفسیرِ قانون. این بازیگری در سه قالبِ کشفِ معنا (در برابرِ آفرینشِ معنا)، اثرگذاریِ پیشساختهایِ آنان در تفسیر و صورتبندیِ هدفِ قانونِ جنایی بازتاب مییابد.
Judges should not be regarded as mere speakers of and tools in the hands of the legislature. They are as actors animating the laws enacted. The judges’ acting can be justified on three grounds: limitations of law-making, including lack of expertise in and inattention of, the being expedient of, and purposeful acts of legislature, being societies in transition, and impossibility of anticipating all cases and situations as well as the inherent indeterminacy of language in some cases; correcting the legislature’s deviance by means of interpretation based on the principle of separation of powers; and updating the meanings of the criminal laws and adapting them to prerequisites of collective life at the time of interpreting the laws. The judges’ acting reflects in three forms, i.e., exploring (vs. making) the meanings of criminal laws, effects of their fore-structures on interpretation, and formulation of the purpose of criminal laws.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29948_daf92aa3236feede4c7036c35eb36a82.pdf
بازیگری
پیشساختها
تفسیر
تفکیکِ قوا
دادرس
روزامدسازیِ معنا
مردمسالاری
هدفِ قانون.
acting
Democracy
Fore-structure
Interpretation
Judges
Purpose of law.
separation of powers
Updating meanings
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
57
72
10.22059/jlq.2012.29949
29949
مجازات متناسب از دیدگاه نظریههای بازدارندگی (با تأکید بر نظریه تعیین کیفر آلمان)
PROPORTIONATE PUNISHMENT FROM THE VIEW OF DETERRENCE THEORIES OF PUNISHMENT (BY EMPHASIZE ON GERMAN CRIMINAL SENTENCING THEORY)
غلامحسین الهام
info@elham.ir
1
فاطمه محمدی مغانجوقی
f2om@yahoo.com
2
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
نخستین توجیه برای چرایی مجازات متناسب، رویکردی فایدهگرایانه است که بیش از دو قرن پیش بوسیله سزار بکاریا و جرمی بنتام بیان شده است. در این دیدگاه عدم تعیین مجازات متناسب با شدت جرم ارتکابی به تضعیف کارکرد بازدارنده مجازات منجر خواهد شد. امروزه نظریه پیشگیری عام مثبت، نظریه غالب تعیین کیفر در حقوق کیفری آلمان است. این اصطلاح با هدف تمایز آن با اصطلاح سنتی بازدارندگی عام تدوین یافته است. این نظریه بر کارکرد مثبت مجازات در تقویت ارزشهای اخلاقی، حمایت از شیوههای رفتاری مطلوب و تقویت احترام و اعتماد به قانون تاکید میورزد و از این طریق در پی کاهش ارتکاب جرم در جامعه است.
The first account of the principles of proportionate sanctions was utilitarian, and was provided over two centuries ago by Cesar Beccaria and Jeremy Bentham. Failure to observe the principles of proportionality in sentencing would be weaken the deterrent function of punishment. Currently, theory of Positive General Prevention is the dominant theory of punishment in German criminal law. This term was constructed in Germany to make a different between traditional term "general deterrence" and "positive general prevention". This theory emphasizes on positive function of punishment through strengthening the morality, supporting the desired attitudes and ways of behaving, and strengthening the respect and trust in law. The final purpose is crime rate reduction in society.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29949_ed553e488ed1e5a97bf54bf44fc90e2e.pdf
بازدارندگی خاص و عام
مجازاتهای متناسب
نظریه پیشگیری عام مثبت
هدف تعیین کیفر
General deterrence
Individual or special deterrence
Positive general prevention.
Proportionate sentences
Purpose of sentencing
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
73
85
10.22059/jlq.2012.29950
29950
گستره تنبیه بدنی اطفال بوسیله والدین از منظر قانون و فقه
FIQH AND LAW ON THE PARENTAL CHILD TREATMENT
محسن برهانی
m.borhani2@yahoo.com
1
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
در بند اول ماده 59 قانون مجازات اسلامی، یکی از علل موجههی جرم اقدامات تربیتی والدین در تنبیه اولاد در حدود متعارف دانسته شده است. این حق قانونی در تنبیه اولاد، در قانون مجازات اسلامی دارای اجمال است و بنا بر اصل 167 قانون اساسی برای رفع اجمال آن باید به منابع شرعی مراجعه کرد. روایات چهار قید مختلف بر تأدیب والدین بار میکنند. سه قیدی که مرتبط با عنصر مادی است عبارتند از محدود بودن تأدیب بدنی به سن هفت یا هشت و یا ده سال و محدود بودن تنبیه بدنی به استنکاف از بجا آوردن نماز و منجر نشدن تأدیب به آسیب بدنی. تحدید مرتبط با عنصر روانی عبارت است از این که این تأدیب نباید در حال عصبانیت تحقق پیدا کند. در مقاله ی پیش رو به تفصیل به بررسی این پیش شرط ها اقدام خواهد شد.
Article 59(s1) of Islamic penal code recognizes the parental treatment in the form of punishment, as a justification as long as it is reasonable. As Rule 167(constitution) sets it out, the vagueness of laws-so 59 (s1)-has to be settled by referring to Sharia’s documents where there are four restrictions on the bodily punishment of children;(a) being at age 7,8 or 10 ; (b)failing to do prayers; (c) there won’t be an injury and; (d) the treatment should be out of anger. The paper brings these requirements into focus.
Article 59(s1) of Islamic penal code recognizes the parental treatment in the form of punishment, as a justification as long as it is reasonable.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29950_bc22df16a2919bd67c1f9f777fe142a2.pdf
اطفال
تنبیه بدنی
حد متعارف تأدیب و تربیت.
علت موجه جرم
فقه
Bodily punishment
children
fiqh
Justifiable cause
Reasonable treatment.
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
87
106
10.22059/jlq.2012.29951
29951
بررسی اثرپذیری حق کارِ کارگران مهاجرِ قانونی در ایران از اسناد بین المللی
REVIEW OF IMPRESSIONABILITY OF LEGAL MIGRANT WORKERS' LABOR RIGHT IN IRAN FROM INTERNATIONAL DOCUMENTS
خیرالله پروین
khparvin2@yahoo.com
1
مرتضی رستمی
rostami300@yahoo.com
2
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
حق کار از جمله حقوقی است که در اسناد عام حقوق بشری، مقاوله نامه های سازمان بین المللی کار و قوانین داخلی کشورها برای اتباع بیگانه به رسمیت شناخته شده است. کار اتباع بیگانه در ایران که ریشه در دوره باستان دارد، از زمان عضویت ایران در سازمان بین المللی کار تا به امروز تحت تاثیر مقاوله نامه های حقوق بنیادین کار، شامل: مقاوله نامه های منع کار اجباری، منع تبعیض در استخدام و اشتغال، آزادی سندیکایی و محو موثر کار کودک و مقاوله نامه های با موضوع اشتغال کارگران مهاجر، مانند «مقاوله نامه مربوط به تساوی رفتار بین کارگران خارجی و داخلی در زمینه جبران حوادث ناشی از کار» با امعان نظر به اسناد عام حقوق بشری به سمت تکامل گام برداشته است. مقاله حاضر به بررسی میزان اثربخشی اسناد بینالمللی بر مقررات ایران در ارتباط با اشتغال کارگران مهاجر قانونی پرداخته است.
Labor right is one of rights that has been recognized for aliens by generic documents of human rights, conventions of international labor organization(ILO) and internal acts. Aliens’ occupation in Iran that roots in ancient age, from Iran’s membership in ILO until today has moved toward evolution under influence of fundamental Labor rights conventions consist of: prohibition of forced labor, non-discrimination in employment and occupation, freedom of syndicate, effectual deletion of child labor, conventions with subject of migrant workers’ occupation such as «Convention concerning Equality of Treatment for National and Foreign Workers as regards Workmen's Compensation for Accidents» and other generic documents of human rights. This essay that reviews deal of international documents effectiveness on Legal Status related the legal migrant workers' right of labor in Iran, ultimately has presented some mechanism for support of impressionability Predominant Legal Status for them.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29951_0655527626d23262411d48d24d216226.pdf
اسناد بین المللی خاص
اسناد بین المللی عام
حق کار
حقوق بنیادین کار.
کارگر مهاجر قانونی
Fundamental law of labor.
Generic international documents
Labor right
Legal migrant worker
Specific international documents
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
107
126
10.22059/jlq.2012.29952
29952
تقابل سیاست و عدالت در اساسنامه رم
ENCOUNTERING POLITICK AND JUSTICE IN ROME STATUTE
فریدون جعفری
jafari_fereydoon@yahoo.com
1
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا
با رای مثبت 120 کشور به اساسنامه رم و تصویب داخلی 114 دولت تا پایان سال 2010 که نمایند? تقریباً دوسوم دولتهای جهان به شمار می روند، امیدها در مقابله با بی کیفری و پایان ددمنشی روحی تازه گرفته و عدالت کیفری جهانی در مجازات مرتکبین جنایات بین المللی نگرش غالب نهادهای کیفری جهانی همانند دیوان کیفری بین المللی شد. اما با عنایت به هجمه این نهادها علیه اقتدارگرایی ابرقدرتهای دنیا یا سوء استفاده کنندگان از قدرت در نقض حقوق بنیادین بشر، طیفی از دولتهای مساله دار از پیوستن به اساسنامه امتناع کردند تا از تبعات منفی آن مصون بمانند. لذا با همه قوا و نفوذ علمی و عملی در صدد ایجاد مانع برای دیوان در حصول به اهداف تبیینی اساسنامه برآمده و سیاست را در مقابل عدالت قرار داده اند. در این مقاله به ارزیابی مهم ترین چالشهای سیاسی از این طیف پرداخته شده است.
After positive vote of 120 country to Rome statute and approval or accession of 114 country (almost tow third of world states) till the end of 2010, hopes to fight against impunity and ending barbarity entered to a new stage and achieving universal criminal justice goals as a new attitude of global criminal organizations like ICC in punishing core crimes criminals get dominant willing. But because this new tribunals affects states sovereignties and super power authorities or power abusers in breaching fundamental human rights (Noyau dur), a range of problematic countries refused accessing to Rome statute, so strongly tried to not allow the ICC achieving its goals and encountered justice against politick. This article analyses the most important political challenges of Rome statute.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29952_8c1fb717513201ea1c41030383eb6acb.pdf
اساسنامه رم
جنایات بین المللی.
چالش های سیاسی
حاکمیت دولتی
دیوان کیفری بین المللی
هژمون خواهی
Core crimes.
Hegemonization
International Criminal Court
Political challenges
Rome statute
State Sovereignty
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
127
141
10.22059/jlq.2012.29953
29953
بررسی جایگاه مسئولیت دولت عضوِ سازمان بین المللی در قبال عمل متخلفانه سازمان
THE ANALYSIS OF MEMBER STATE RESPONSIBILITY TOWARD WRONGFUL ACT OF INTERNATIONAL ORGANIZATION
مهدی حاتمی
81837547
1
دانشکده ادبیات، دانشگاه کردستان
در مقاله حاضر از این بحث شده است که در شرایط عادی، کشورهای عضو سازمان در قبال اعمال متخلفانه سازمان مسئولیتی ندارند. مسئولیت کشور عضو تنها در جایی قابل طرح است که عمل مداخله جویانه کشور عضو در اشتغالات سازمان ثابت شود. این موضوع در بخش پنجم پیش نویس مواد راجع به مسئولیت سازمانهای بین المللی طرح شد که در سال 2009 بوسیله کمیسیون حقوق بین الملل تهیه شده است. تفسیر دقیق از این اصل باعث احترام کشورهای عضو به اشتغالات سازمان و عدم مداخله در امور سازمان می شود.
در مقاله حاضر از این بحث شده است که در شرایط عادی، کشورهای عضو سازمان در قبال اعمال متخلفانه سازمان مسئولیتی ندارند.
In this article, it is argued that Members States do not normally incur liability for damages caused by the acts of international organizations of which they are members. Member State liability can only be found in icases in which some intervening state conduct in functions of organization can be established, as is laid down ini Part 5 of the Draft Articles on the Responsibility of International Organizations, drawn up by the by the International Law Commission ini2009. A strict interpretation of the principle that the organizational functions should be respected may prevent Member State intervention inithe affairs of the organization.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29953_a1c7fadc130deec2316238301bb58a62.pdf
اعمال متخلفانه بین المللی
سازمانها
کمیسیون حقوق بین الملل
مسئولیت کشور
.
international law commission
Internationally Wrongful Acts
Organizations
state responsibility
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
143
158
10.22059/jlq.2012.29954
29954
نقش تقصیر در ضمان ناشی از تسبیب
ROLE OF FAULT IN "TORT OF TASBIB"
غلامرضا حاجی نوری
aleomran20102@yahoo.com
1
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه تبریز
افزودن تقصیر بر ارکان مسئولیت مدنی از مباحث اختلافی درنظامهای حقوقی است و تلاشها بر جمع نظرات متعارض همچنان ادامه دارد. بیشتر حقوقدانان مدنی ایران با استناد به برخی از مواد قانون مدنی، تقصیر را رکن چهارم تحقق مسئولیت مدنی ناشی از تسبیت میشناسند و آن را از جمله مهم ترین عوامل تفکیک میان اتلاف و تسبیب می دانند. با توجه به ریشه فقهی تسبیب این سئوال مطرح میشود که موادی که در بحث از تسبیب، تقصیر را شرط مسئولیت مدنی میدانند، ریشه فقهی دارند یا مقتبس از قانون مدنی فرانسه هستند، به ویژه که از نوشتههای فقیهان امامیه، استنباط میشود که آنچه مهم است، احراز ورود زیان و لزوم جبران آن است و تفکیک اتلاف به مباشرت و تسبیب چندان اهمیتی ندارد. مقاله حاضر ضمن بررسی ریشههای فقهی سئوال یاد شده،
Addition of fault to element of tort is one of controversial issues and is long eval in the different legal systems and the attempts to concentrated the different views are still continued. Most of the Iranian civil Jurists with reference to some of the civil code articles, consider fault as the fourth element of "Etlaf" and also in their writing, knew it as one of the distinguishing elements between "Etlaf" and "Tasbib" While considering the "Feghi" root of "Tasbib", this question raises whether the articles set out in the civil code are of "feghi" origins or they have been adapted from the French civil code, particularly it is inferred from the writings of the "Emamiee Fogaha" that, important point is to ascertain the infliction of loss and necessity to compensated and bifurcating "Etlaf" in to "Tasbib" and "Mobasherat" is of no important.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29954_09d35f7dcaf3655855e486b0d6441fe9.pdf
اتلاف
تسبیب
تقصیر
ضمان قهری.
فقه امامیه
EmamieFegh
Etlaf
Fault
Tasbib
Tort.
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
159
176
10.22059/jlq.2012.29955
29955
عدم تمایل دولت به رسیدگی: یکی از مبانی قابلیت پذیرش موضوع در دیوان کیفری بینالمللی
UNWILLINGNESS OF THE STATE AS A BASIS FOR THE ADMISSIBILITY OF A CASE IN THE INTERNATIONAL CRIMINAL COURT
علی خالقی
akhaleghi2@ut.ac.ir
1
امیرمسعود مظاهری
a-m-mazaheri@yahoo.com
2
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
«عدم تمایلِ» دولت صلاحیتدار به تعقیب و تحقیق در مورد جنایتی بینالمللی داخل در صلاحیت دیوان، یکی از عرصه های قابلیت پذیرش موضوع در آن دیوان به شمار می رود. «عدم تمایل» اصولاً مفهومی ذهنی و قابل تفسیر موسع است و از این رو ممکن است به یکی از اهداف بنیادین اصل صلاحیت تکمیلی که اولویت اجرای عدالت در مراجع ملی و احترام به حاکمیت دولتهاست آسیب رساند. در عین حال، این مفهوم پذیرفته شده در اساسنامه به عنوان یکی از ابزارهای دیوان در خاتمه دادن به بیکیفری مرتکبان مهم ترین جنایات بین المللی است که میتواند یاور دادستان دیوان در انجام ماموریت بینالمللی خود باشد.
Unwillingness of the competent state to prosecute and investigate an international crime within the jurisdiction of the International Criminal Court is one of the aspects of admissibility of a case in the court. Unwillingness is originally a subjective concept and is capable for a vast interpretation therefore may endanger the basic goal of complementarity principle i.e. respecting states sovereignty and priority of national jurisdiction in performing justice. By the way this accepted concept in the Rome statute is one of the tools to end impunity of international criminals of the most heinous crimes and help the prosecutor.
Unwillingness of the competent state to prosecute and investigate an international crime within the jurisdiction of the International Criminal Court is one of the aspects of admissibility of a case in the court.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29955_692244dfefa6f10fd8c6e9efa9f1b4c9.pdf
بی کیفری
جنایات بینالمللی
دیوان کیفری بینالمللی
صلاحیت تکمیلی
عدم تمایل
مصون داشتن از مسؤولیت کیفری.
Complementary jurisdiction
Impunity
International Crimes
International Criminal Court
Shielding from criminal responsibility.
Unwillingness
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
177
195
10.22059/jlq.2012.29956
29956
جاسوسی رایانه ای در حقوق ایران و وضعیت بین المللی آن
COMPUTER SPYING IN IRAN'S LAW AND IT'S INTERNATIONAL CONDITIONS
محسن رهامی
mrahami@ut.ac.ir
1
سیروس پرویزی
parvizialumni@ut.ac.ir
2
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
جاسوسی رایانه ای جرمی است که در آن رایانه به منزلة موضوع جرم، جزء رکن مادی این جرم است. این جرم از جرایمی است که ارتکاب آن قبل از پیدایش رایانه امکان پذیر نبوده است؛ به همین خاطر اکثر کشورها اخیراً اقدام به تصویب مقرراتی در این باره کرده اند. در حقوق داخلی ایران نیز اقداماتی نظیر دسترسی غیرمجاز به داده های محرمانه که افشای آنها باعث لطمه به امنیت کشور و منافع ملی شود؛ با عنوان جاسوسی رایانه ای جرم انگاری شده است. مقاله حاضر حول این موضوع بحث و بررسی کرده است که منظور از جاسوسی رایانه ای چیست و نیز نقش و اهمِیت رایانه در وقوع جاسوسی رایانه ای و اعمالی که مشمول جرم جاسوسی رایانه ای می شود.
Computer spying is considered as a crime, inducing computer as a criminal subject and material part of it. It is not possible, before discovering computer, so, most countries have no passed rules a bout it. Internal Law of our country has investigated activities such as illegal attaining into secret data ,damaging security and national interests 'in case of disclosing them, as computer spying criminology . This study considers what is computer spying and it's role on occulting spying or related crimes.
Computer spying is considered as a crime, inducing computer as a criminal subject and material part of it. It is not possible, before discovering computer, so, most countries have no passed rules a bout it.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29956_d6b4dc7aaee9f8293a571e20a49555ed.pdf
تدابیرامنیتی.
جاسوسی رایانه ای
جرایم رایانه ای
داده های محرمانه
دسترسی غیرمجاز
شنود غیرمجاز
Computer crimes
Computer spying
Illegal attaining
Illegal hearing
Secret data
Security plans.
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
197
214
10.22059/jlq.2012.29957
29957
« لزوم یا عدم لزوم تعیین خلوص مواد مخدر در رسیدگی های کیفری »
THE NECESSITY OF DETERMINING PURITY LEVELS OF DRUGS IN JUDGING DRUG ABUSE CASES
عباس زراعت
zeraat2@kashanu.ac.ir
1
مجید صفری
majidsafari2010@yahoo.com
2
دانشگاه کاشان
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان
یکی از نکات مبهم در حقوق کیفری مواد مخدر، مسأله «لزوم یا عدم لزوم تعیین خلوص مواد مخدر». عده ای عقیده دارند باید هنگام رسیدگی به این دعاوی، درصد خلوص مواد مخدر تعیین شود؛ گروهی دیگر، خلاف این نظر را عمل می کنند و ملاکشان، میزان ماده مخدری است که کشف شده و موضوع جرم است. اهمیت این موضوع در آن است که قانونگذار سیاست سرکوب گرانه ی شدید در قبال این جرایم اتخاذ کرده و آثاری مهم همچون مرگ و حیات بر این اختلاف نظر بار می شود. این مقاله درصدد آن است زوایای مبهم این مسأله را روشن ساخته و نتیجه ای مشخص را بدست دهد تا هم قانونگذار در اصلاح قانون و تبیین مسأله مستندات قوی داشته باشد و هم، قضات بتوانند تصمیمی عادلانه و منطبق با موازین شرعی و قانونی اتخاذ کنند. به نظر می رسد تعیین خلوص با ابتنا بر یک نظام پلکانی لازم باشد.
One of the vague issues in relation to cases involving drug abuse is the necessity of determining the purity of drugs. Gaps in related laws have created confusion for judges. Some believe purity levels of drugs used by criminals must be considered in the processing of their cases as well as in their punishment. Since the harsh processing sometimes involves death and life, the controversy is especially significant. This article explores dimensions of the said controversy. The aim is to help legislators and judges in their decision-making informed by law. Based on the present work, determining purity seems to be necessary.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29957_991e69e8672cbfbb5e7caeb45f1d0053.pdf
خلوص
رسیدگی های کیفری
روان گردان ها.
مجازات
مواد مخدر
.. .
Drug Abuse
Drug purity
Drugs
Punishment
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
215
229
10.22059/jlq.2012.29958
29958
تأثیر کارایی بر ساختار حقوق مالکیت فکری
THE IMPACT OF EFFICIENCY ON THE STRUCTURE OF INTELLECTUAL PROPERTY LAW
طیبه صاحب
tayebehsaheb2@gmail.com
1
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، دکتری حقوق
برغم انتخاب عنوان مالکیت بر نظام حمایتی ویژه حقوق مالکیت فکری، این نظام، تفاوت های ساختاری و ماهوی متعدد با قالب سنتی و شناخته شده حقوق مالکیت دارد. دلیل این تفاوت، عمدتاً ملاحظات اقتصادی متأثر از کارایی توصیفی و سعی در ایجاد تعادل و توازن میان کارایی ایستا و کارایی پویا در تولید و مصرف اطلاعات و دانش های نوین است. از یک سو بر مبنای ملاحظات مربوط به کارایی پویا و با هدف ایجاد انگیزه در افراد برای تولید و افشاء اطلاعات و دانش های نوین، حق انحصاری به خالقان این آثار اعطا می شود و از سوی دیگر، بر مبنای ملاحظات مربوط به کارایی ایستا و با هدف فراهم آوردن امکان دسترسی هر چه گسترده تر مصرف کنندگان به محصولات فکری تولید شده، محدودیت های متعددی بر این حق انحصاری از قبیل مدت زمان حمایت و گستره حمایت وارد شده است.
Despite the title of intellectual property law, this legal system differs from the classic property law in several aspects, inter alia, the time of protection, the standards for protection, the scope of protection and the enforcement of intellectual property rights. These limitations and differences are largely because of the economic considerations regarding different kinds of positive efficiency -dynamic and static efficiency -which determine the structure of intellectual property law. While the grant of the exclusive right is due to the dynamic efficiency considerations to encourage the creators and innovators, the considerations of statistic efficiency and wide access of consumers to innovations ,cause limitations of this legal system. As a result, the necessity of managing trade-off between incentives – access should be a leading principle of policymakers of intellectual property law in determining the structure of the system and degree of protection, whether on the national, regional or international levels.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29958_278ba9878bd38146c4c9b07d030a4920.pdf
انگیزه
تعادل
دسترسی
کارایی ایستا
کارایی پویا
کارایی فنی (توصیفی)
گستره حمایت.
مدت زمان حمایت
Dynamic Efficiency
incentive –access.
Static Efficiency
Technical (Positive) Efficiency
Trade-off
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
231
250
10.22059/jlq.2012.29959
29959
تحلیلی بر اعتبار امضاء در حقوق تجارت الکترونیکی
AN ANALYSIS TO CREDIBILITY OF SIGNATURE IN ELECTRONIC COMMERCE LAW
احد قلیزاده
gholizadeh2@ase.ui.ac.ir
1
دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان
در باره امضای الکترونیکی کم و بیش مطالبی از جنبه حقوقی نوشته شده است. اما در مطالب نوشته شده کمتر به ارزش و اعتبار امضای الکترونیکی توجه شده و بعضی سوالات و ابهامات برغم طرح پاسخ داده نشده یا پاسخی که داده شده قانعکننده نبوده است. در این میان، بعضی از نویسندگان دچار اشتباهاتی شده و بعضی نیز مطالبی سطحی را بیان کرده و گذشتهاند. مقاله حاضر تحت عناوین تعریف امضای الکترونیکی، شناسایی امضاءکننده، کفایت امضای الکترونیکی، شرایط امضای الکترونیکی مطمئن، امضای معتبر و قابل استناد، ارزش اثباتی امضای الکترونیکی و در نهایت خدمات صدور امضای الکترونیکی به موضوع مورد بحث پرداخته است.
About electronic signatures there are more or less some writings concerning their legal aspect. But in those writings there has been a little attention to credibility and evidential value of the electronic signatures. Some questions and ambiguities despite being set before has not been answered at all or answered unsatisfactorily. Meanwhile, some authors have made mistakes and some have set trivial subjects before. Present article deals with the subject matter under the headings: definition of electronic signature, identification of the signor, sufficiency of the electronic signature, qualifications for secured electronic signature, valid and reliable signature, evidential value of the electronic signature, and at last electronic signatures certification service.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29959_ec53f0a6ac0b091a47b983a36bdc24df.pdf
ارزش اثباتی
امضاء
امضای الکترونیکی
خدمات صدور امضای الکترونیکی. طبقه بندی JEL: K12.
.
Electronic Signature
Electronic signatures certification service
Evidential value
Signature
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
251
270
10.22059/jlq.2012.29960
29960
نقش دادرس در احراز قاعده ماهوی (در حقوق موضوعه جمهوری اسلامی ایران)
ROLE OF JUDGE IN FINDING THE SUBSTANTIVE RULE OF LAW
عباس کریمی
abbkarimi2@yahoo.fr
1
همایون رضایی نژاد
homayoon.rezaei2@yahoo.com
2
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
دادرس در انجام تکلیف رسیدگی به دعوا (مدنی) می باید قاعده ماهوی حاکم بر قضیه را در منابع موجود شناسایی نماید. انجام این مهم در گرو شناسایی دقیق منابع حکم و ترتب آن در نظام حقوقی حاکم است. حقوق موضوعه جمهوری اسلامی در اصل 167 قانون اساسی و ماده 3 قانون آیین دادرسی مدنی راجع به این تکلیف دادرس اعلام موضع نموده است. به رغم تبعیت کلی نظام حقوقی مزبور از نظام حقوقی نوشته، تغییرات رخداده بعد از انقلاب اسلامی نگاه نظام حقوقی اسلامی به قاضی را بر گزیده است. این دیدگاه در مقایسه با نظام نوشته، عرصه فراخ تری در جولان دادرس به منظور یافتن حکم قضیه برای وی فراهم نموده؛ با وجود حفظ سیادت قانون به عنوان نخستین منبع حکم و با وجود ابقای اعتبار سایر منابع، فتاوا و منابع معتبر اسلامی مورد تاکید بیشتری قرار گرفته است.
This is the obligation of judge in civil trial to finding substantive rule of law which is governing to a case in current resource of law. As an important role, it depends to have an accurate acknowledge about rule's resources and applying it in governing legal system. In Iranian positive law we can see two rule of law concerning this obligation, first in Principle 167 of Constitution and second in article 3 of Civil Procedure Law. In despite of accepting the Civil Law exigencies in our legal system, after the Islamic Revolution our country have chosen the Islamic approach concerning judge's role. This approach is an area larger than Civil Law system in comparison. Fitva and Islamic reliable resources have been observed in the other side in despite of Law's premier place between other resource.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29960_6f17a04ca77838c60481a5455652cb7e.pdf
روح قانون.
قاعده ماهوی
منابع حکم
منابع و فتاوای معتبر
نظام حقوقی اسلامی(فقه امامیه)
Fitva and Islamic Reliable Resources
Islamic Legal System
Law's Sprite.
Resources of Law
Substantive Rule of Law
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
271
290
10.22059/jlq.2012.29961
29961
بررسی اجمالی ماده 97 قانون تامین اجتماعی (استفاده از مزایای قانون تامین اجتماعی برخلاف حق)
A BRIEF STUDY ON SECTION 97 OF THE SOCIAL SECURITY ACT (THE ILLEGAL USE OF THE OTHER'S SOCIAL SECURITY ADVANTAGES)
سیرالله مرادی
sm.moshaver@yahoo.com
1
مرتضی عرب
mrtz.arab@gmail.com
2
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد، واحد نراق
حقوق تامین اجتماعی، به عنوان شاخه ای نو پا در حقوق فعلی ایران مطرح است. یکی از مهم ترین مواد قانون تامین اجتماعی ماده 97 است که در این نوشتار با هدف تبیین موضوعی این ماده به عنوان یکی از مقررات کیفری تامین اجتماعی، آسیب شناسی و نیز گسترش ادبیات حقوقی تامین اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد مقررات کیفری مندرج در آن ماده از حیث جرم و مجازات منطبق با اهداف عام و خاص مقنن در وضع این ماده کیفری نیست.
حقوق تامین اجتماعی، به عنوان شاخه ای نو پا در حقوق فعلی ایران مطرح است. یکی از مهم ترین مواد قانون تامین اجتماعی ماده 97 است که در این نوشتار با هدف تبیین موضوعی این ماده به عنوان یکی از مقررات کیفری تامین اجتماعی، آسیب شناسی و نیز گسترش ادبیات حقوقی تامین اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد.
The Social Security Act is called as a new branch of law. One of the important sections on social security criminal Act is the section 97 which in this Article will be studied with the aim of explaining of the Article as one of the rules of Social Security, pathology and extending of the law literature of social security. This study shows that, while the 97 section creates and states the new and specific crimes in this area, its criminal rules is not accordance with the general and specific aims of the legislative.
The Social Security Act is called as a new branch of law.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29961_3314b6524a2ac0545f0d1ca06bd1b2be.pdf
بیمه
تامین اجتماعی
حقوق کیفری
کارفرما
کارگر
مزایا.
Criminal Law
Employer
Insurance
laborer advantages.
social security
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
291
301
10.22059/jlq.2012.29962
29962
اصول و معیارهای کنترل قضایی اداری در حقوق سوئیس
PRINCIPELES AND CRITERIA OF ADMINISTRATIVE JUDICIAL REVIEW IN SWITZERLAND LAW
علی مشهدی
mashadiali2@yahoo.com
1
دانشکده حقوق، دانشگاه قم
اصول کنترل قضایی در حقوق اداری معیارهایی هستند که از خلال رویه های قضایی مطرح و به مرور زمان در سیستم های حقوقی توسعه یافته اند. این اصول مسبوق به متن قانونی نبوده ولی اغلب دارای ارزشی برابر قانون هستند. لذا برای اداره لازم الاحترام بوده و رعایت آنها در فرآیند اتخاذ تصمیمات اداری ضروری است. تضمین این اصول ناشی از کنترلی است که دادگاه های اداری بر محتوای این قسم از تصمیمات اعمال می کنند. این اصول همچنین در کنترل قضایی صلاحیت های تخییری، جایی که اصل سنتی قانونی بودن رنگ می بازد، نقشی بسیار مهم ایفاء می کنند. در این نوشتار سعی شده است به معرفی و تحلیل برخی از این اصول در نظام حقوق اداری سوئیس پرداخته شود. انتخاب سوئیس بیشتر به دلیل برجستگی برخی از اصول نظیر قانونی بودن، برابری، منفعت عمومی، حسن نیت، استماع و تناسب در نظام حقوقی این کشور است.
Principles of judicial review in administrative law are basic criteria developed through judicial decisions. Most of these principles have a legal value in modern administrative law. In this paper some of these principles and criteria have been studied in Switzerland administrative law. In this country the legality, equality, public interest, good faith, hearing and proportionality principles have a good place in procedures of Switzerland administrative courts decisions.
Principles of judicial review in administrative law are basic criteria developed through judicial decisions. Most of these principles have a legal value in modern administrative law. In this paper some of these principles and criteria have been studied in Switzerland administrative law. In this country the legality, equality, public interest, good faith, hearing and proportionality principles have a good place in procedures of Switzerland administrative courts decisions.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29962_be04fb514b51fc9c43f070d2f5427771.pdf
اصول کلی حقوق اداری
حسن نیت.
حقوق سوئیس
کنترل قضایی
منفعت عمومی
General principles of administrative law
Good Faith.
Judicial review
Public interest
Switzerland Law
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2012-09-22
42
3
303
317
10.22059/jlq.2012.29963
29963
وضعیت زوجه نسبت به اموال حاصله در دوران زندگی مشترک
WIFE’S SITUATION IN RESPECT TO THE ACHIEVED ASSETS DURING COMMON LIFE
حسین مهرپور
h_mehrpour2@sbu.ac.ir
1
مریم غنی زاده
m.ghanizadebafghi2@yahoo.com
2
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
یکی از مشکلات در حوزه قوانین مالی مربوط به زنان، نقص قوانین اعلامی و فقدان قوانین حمایتی در خانواده است. در این میان، زنان خانه دار که به دلیل تقاضای همسر و یا حفظ بنیان خانواده, کار در خارج از منزل را رها کرده و در داخل خانه مشغول می شوند؛ به دلیل عدم دغدغه مندی مردان در پرداخت حقوق مالی ایشان، وضعیتی نابسامانتر را تجربه می کنند. به علاوه با توجه به اصل استقلال مالی زوجین در سیستم حقوقی ایران، مردان آنچه را که در طول زندگی مشترک به پشتوانه زندگی آرام و پر رونق مهیا شده بوسیله زن کسب می کنند به نام خود تملک کرده و در صورت انحلال زندگی، زن بهره ای از این بخش از فعالیت های خود نخواهد برد.
One of the women’s problem in the scope of family financial law is the defect and lack of declarative and protective laws. Through the problem, housework women who have quit social jobs because of their husband’s request or protecting family, are experiencing more difficult situation as the men are not interested in paying their rights. More over that, by regarding to the principle of financial independency of spouses in Iran’s legal system, all assets which the husband has required by the help of his wife during common life who has prepared his promotion basis can be posses in his name and by the terminating common life she wouldn’t enjoy them. This essay is going to evaluate real situation and propose a legal article about wife’s partnership in achieved assets during common life.
https://jlq.ut.ac.ir/article_29963_9075e42a532e9098c8f000de3f6e40b3.pdf
استقلال مالی زوجه
اموال حاصله در دوره زندگی مشترک
حقوق مالی زوجه
راهکارهای حمایتی
مبانی مشارکت زوجه در اموال مشترک.
Assets archived during common life
Basis of wife’s partnership in assets archived during common life.
Protective solutions
Wife’s financial independency
Wife’s financial rights