per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2017-09-23
47
3
399
415
10.22059/jlq.2017.63138
63138
Research Paper
حل تعارض در رسیدگی به دعاوی خسارتهای ناشی از فعالیتهای هستهای
RESOLVING CONFLICTS INVESTIGATING CLAIMS ABOUT DAMAGE CAUSED BY NUCLEAR INCIDENTS
حمید الهویی نظری
alhooii@yahoo.com
1
سید مهرداد امیر شاه کرمی
mehrdad.shahkarami@yahoo.com
2
استادیار گروه حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
از آنجا که فعالیتهای هستهای، گاه خسارتی فراتر از مرزهای کشور متصدی تأسیسات آن به وجود میآورند، در برخی موارد دعاوی مربوط به خسارتهای ناشی از فعالیتهای هستهای، جنبۀ بینالمللی به خود میگیرند. کنوانسیونهای متعددی بهمنظور تدوین مقررات درخصوص این خسارات تصویب شدهاند و در تعیین دادگاه صالح و قانون حاکم در دعاوی مذکور، مقرراتی را تصویب کردهاند. همچنین، کنوانسیونهای مربوط، بهمنظور شناسایی و اجرای احکام صادره در این زمینه در کشوری غیر از کشور صادرکننده نیز مقرراتی دارند که کشورهای عضو را موظف کردهاند که احکام صادره در دادگاه صالح کشور خارجی را اجرا کنند و دعوا در آن کشور دوباره مطرح نشود. در این نوشتار، با بررسی کنوانسیونهای مربوط به خسارتهای ناشی از فعالیتهای صلحآمیز هستهای، مسائل مذکور را بررسی خواهیم کرد.
Due to the fact that nuclear activities sometimes bring about damages beyond the installation state, plaintiffs concerning nuclear damages transgresses international borders. Thus victims often belong to a different nation than the responsible authority. Various conventions have been set to regulate the rules in this regard; therefore, numerous rules have been established to specify the competent court and dominant law for governing the related issues. So, related conventions have set various rules to identify and execute verdicts. In this regard, in a country other than the issuing country, members are necessitated to execute the competent court of the foreign country not to leave any room for posing another claim in the other country. The present paper aims to investigate the related conventions concerning nuclear damages in order to shed light on the related issues.
https://jlq.ut.ac.ir/article_63138_712f0498a859593c87d862c6702e616e.pdf
تعارض قوانین
جبران خسارت
خسارت هستهای
دادگاه محل تأسیسات هستهای
دادگاه صالح
کنوانسیون وین
کنوانسیون پاریس
compensation
Conflict of Rules
Convention
Nuclear Damages
The Competent Court
The Court on Installation State
Vienna Paris Convention
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2017-09-23
47
3
417
433
10.22059/jlq.2017.63139
63139
Research Paper
تأمین حق سلامتی همسایگان در پرتو بهداشت حقوقی
PROVIDING RIGHT TO HEALTH OF NEIGHBORS IN THE LIGHT OF THE LEGAL HEALTH
محمد حسن اماموردی
emamverdy@imamreza.ac.ir
1
محمدحسن صادقی مقدم
mhsadeghy@ut.ac.ir
2
استادیار گروه حقوق دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد
استاد گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
سلامتی به مفهوم فقدان بیماری و وجود رفاه جسمی، روانی و اجتماعی است. دارابودن این حالت، از حقوق بنیادین بشری است که زیر عنوان حق بر سلامتی مطالعه میشود. از شیوههای تأمین حق یادشده بهداشت حقوقی یا پیشگیری از نقض آن و جلوگیری از ادامۀ فعل زیانبار از سوی همسایگان است؛ تدبیری که آزادی عمل مالکان در ملک خویش را با محدودیتهایی مواجه میکند. این مسئله، قانونگذار را بر آن داشته است تا در مقررات مختلف از جمله حقوق مدنی و شهری به تنظیم روابط همسایگان بپردازد. بر این بنیان، مالکان از به مخاطرهانداختن سلامتی جسمی همسایگان از رهگذر ایجاد آلودگی بهداشتی، خطرهای ساختمانی و محرومیت از آفتاب و از به خطر افکندن سلامتی روانی از طریق آلودگی صوتی و اشراف بر منازل منع شدهاند.
Health means lack of disease, and having mental, physical and social well-being. Being health is one of the main human rights that is studied under the title of the right to health. Legal health provides the right to health, which means to prevent violations of the right to health: a policy that limits the owners’ freedom in their property. This problem has forced the legislator to regulate their neighborly relations by different regulations. Accordingly, owners are prohibited from endangering the physical health of neighbors through health pollution, the dangers of the building, and exclusion from the sun and endangering the mental health of neighbors through overlooking to houses and noise pollution.
https://jlq.ut.ac.ir/article_63139_fd461dbb6285821ea1e0fa6132b48405.pdf
بهداشت حقوقی
سلامتی
ضرر
مالکیت
همسایه
Health
Legal Health
loss
Neighbor
Ownership
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2017-09-23
47
3
435
450
10.22059/jlq.2017.63140
63140
Research Paper
فوریت یا تراخی در اعمال خیار
PROMPTNESS OR DELAY IN EXECUTING THE RESCISSION OPTION
عبدالله خدابخشی
khodabakhshi1356@yahoo.com
1
استادیار گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد
یکی از مسائل مربوط به فسخ قرارداد این است که آیا باید خیار را فوراً اعمال کرد یا تأخیر در آن تا زمانی که یکی از اسباب سقوط، محقق نشده، جایز است؟ اختلافنظر بین فقها و حقوقدانان، در این مسئله مشهود است. به دلیل ماهیت یکسان خیارات و آثار عملی بحث، باید با تحلیل آن، نظر فقهی و موضع قانون مدنی را بازبینی کرد. قانون مدنی از میان خیارات متعدد، به فوریت 4 مورد آنها تصریح کرده و همین امر سبب اختلافنظر در دیگر خیارات شده است. در فقه نیز معتقدان به فوریت یا تراخی، ادلۀ خاص خود را دارند که قاطعانه نمیتوان هیچ را مردود دانست یا قبول کرد. لذا باید براساس مبانی عقود، آثار اجتماعی و اقتصادی و دیگر شرایط مربوط، راهحلی را برگزید و در کلیۀ خیارات اعمال کرد. مقالۀ حاضر درصدد بررسی این موضوع است.
One issue related to the rescission of contracts is whether an option should be applied promptly or it can be delayed until one of the causes for the extinction of the option arises. Consensus has not been reached among Muslim jurists and legal scholars on the topic. Due to the identical nature of options and the practical effects of the discussion, the legal opinions adopted in Islamic jurisprudence and the Iranian civil code should be revised through analysis. Out of the multiple options, promptness of four is expressly mentioned in the civil code, and this is the reason behind the lack of consensus and disagreement. Each of the proponents and opponents of promptness in the Islamic jurisprudence, have their own reasons that cannot be absolutely rejected or accepted. Therefore, based on the fundamentals of contracts law, social and economic impacts and other related circumstances, one opinion should be adopted and applied for all options. The goal of the article is to study this issue.
https://jlq.ut.ac.ir/article_63140_2b4c2cbe89c3e660da57165b284a10cf.pdf
تراخی
خیار
فوریت
فقه
قانون مدنی
Civil Code
Delay
jurisprudence
Promptness
Option of Rescission
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2017-09-23
47
3
451
469
10.22059/jlq.2017.63141
63141
Research Paper
تبیین شرط تواناسازی در سازمان تجارت جهانی
EXPLANATION OF ENABLING CLAUSE IN WORLD TRADE ORGANIZATION
علی رضائی
ali62rezaee@gmail.com
1
استادیار گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز
بنای سازمان تجارت جهانی بر اصول متعددی استوار است که مهمترین آنها اصل نبود تبعیض است. این اصل، کشورهای عضو سازمان را به داشتن رفتار یکسان با یکدیگر مقید میکند. با توجه به یکساننبودن کشورها از لحاظ توسعهیافتگی، ورود کشورهای در حال توسعه یا کم توسعهیافته به سازمان تجارت جهانی، نیازمند مراقبت جدی از اقتصاد این کشورهاست تا هنگام رقابت با کشورهای توسعهیافته دچار آسیب نشوند. شرط تواناسازی، به کشورهای توسعهیافته این اجازه را میدهد تا به کشورهای در حال توسعه، ترتیبات تجاری ترجیحی اعطا کنند. عمل براساس این شرط، ارادی و داوطلبانه است، اما کاملاً تابع قواعد سازمان تجارت جهانی است و کشورها نمیتوانند آن را وسیلهای برای فرار از تعهدات این سازمان قرار دهند. ترجیحات اعطایی به موجب شرط تواناسازی که باید واجد سه ویژگی عمومیتیافته، غیرمعوض و غیرتبعیضآمیز باشد، بعضاً بر مبنایی انتخابی و گزینشی از سوی کشورهای توسعهیافته به کشورهای در حال توسعه داده میشوند. این امر میتواند موجب عقیمشدن کارایی این وسیله شود و فلسفۀ وجودی آن، یعنی تشویق و ترویج توسعۀ اقتصادی کشورهای در حال توسعه را مخدوش کند.
World Trade Organization (WTO) has principles among which one of the most important is non-discrimination principle. Under this principle, the organization members should have equal treatment with each other. But since countries are not equal in terms of developmental situation, log in developing or less developed countries to the WTO, requires serious attention to the competitiveness of the economies of developing countries, in order to not being affected during compete with the developed countries. That is why, under enabling clause which is continuation of the generalized system of preferences, developed countries may accord differential and more favorable treatment to developing countries, without according such treatment to other contracting parties. Although, preferences are granted on a voluntary basis, this does not mean that preferences should not be subject to WTO rules. Trade preferences which should be generalized, non-reciprocal and non-discriminatory, are granted on conditionality and selectivity basis that could frustrate the efficiency of the device and its philosophy, namely to encourage and promote economic development in developing countries.
https://jlq.ut.ac.ir/article_63141_14f3732138850b0d846d5bf6a193e1cf.pdf
اصل نبود تبعیض
رفتار ویژه و متفاوت
گات
نظام عمومیتیافتۀ ترجیحات
GATT
Generalized System of Preferences
Non-discrimination Principle
Special and Differential Treatment
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2017-09-23
47
3
471
489
10.22059/jlq.2017.63143
63143
Research Paper
گزینش میان ملاکهای تقنینی تنظیم رفتار
CHOICE BETWEEN THE CRITERIA OF REGULATING CONDUCTS
سید محمد طباطبائی نژاد
sm.tabatabaei@ut.ac.ir
1
استادیار گروه حقوق دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دستورات قانونی در قالب قاعده یا استاندارد دستهبندی میشوند. قاعده مقررۀ پیشینی و دقیقی است که عناصر مسئولیت رفتاری را به شکل نسبتاً کاملی تعیین میکند. در سوی مقابل استاندارد مقررۀ پسینی و منعطفی است که عناصر مسئولیت رفتاری را به صورت باز و گستردهای تعیین میکند. اینکه قانون در قالب کدامیک از این دو شکل بگیرد تنها مسئلهای شکلی و مربوط به قالب و چگونگی نیست، بلکه تبعات ماهوی راجع به کارکرد مؤثر قالب حقوقی نیز در این زمینه نقش دارند. به بیان دیگر، اعمال قاعده یا استاندارد دربرگیرندۀ مجموعهای از هزینهها و منافع است که با یکدیگر در تغایرند و دربرگیرندۀ گزینشی میان این است که هزینهها و منافع را در کدام شکل از قالب حقوقی قرار دهیم. ما در این مقاله با بررسی تحلیلی هر یک از این دو قالب را در چارچوب اهداف عالی نظام تنظیم رفتار ارزیابی میکنیم. در فرایند بررسی این ارزیابی این نتیجه به دست میآید که نمیتوان هیچیک از این دو قالب را به صورت کلی بر دیگری ترجیح داد، بلکه لازم است بنا به مورد و براساس مؤلفههایی که اشاره خواهد شد در موضعی خاص قانون را در چارچوبی که مناسبتر است طرحریزی کنیم.
The first and the most dominant function of the law is to regulate the conduct and private behavior in social life through legal commands. The choice at the rulemaking stage to frame a law command either as a rule (ex ante, limited-factor liability determinants) or as a standard (ex post, multi-factor liability determinants) does have implications for the efficient enforcement of law, given that rule-like and standard-like commands imply different sets of costs and benefits for the enforcement authority. Uniform rules limit arbitrary or partisan actions by election supervisors, canvassing boards, courts, and other decision-makers. At the same time, mechanical rules ignore important factors and can lead to the suppression of fundamental political rights. More flexible standards give decision-makers the discretion to protect political participation in particular contexts, but this discretion may also allow a decision-maker’s biases to enter the political process. The idea of a pure dualism between rules and standards is too simplistic; rather a continuum of intermediate commands exists. Therefore, there should be the possibility to detect an optimal degree of differentiation of law between the two extremes of rules and standards based on the general aims and function of the law and practical preferences. The paper investigates whether it is possible to assess such optimum and what are the determinants of it. At last, the paper concludes that it is impossible to prefer rule on standards or vice versa rather there would be a need for case by case evaluation to explore which rules or standards are likely to be preferable.
https://jlq.ut.ac.ir/article_63143_6b5637a7370f49207fcc679ad8d63529.pdf
استاندارد
تنظیم رفتار
قاعده
مسئولیت مدنی
Conduct Regulating
rule
Standard
Tort
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2017-09-23
47
3
491
510
10.22059/jlq.2017.63144
63144
Research Paper
تحلیل چگونگی کارکرد حقوقی جایگزینی حق کسب، پیشه یا تجارت با حق سرقفلی: اجتنابناپذیری پذیرش احترام حق رونق تجارتی
AN ANALYSIS TO THE LEGAL FUNCTIONING MANNER OF SUBSTITUTING GOODWILL WITH THE KEY-MONEY: UNAVOIDABILITY OF ACCEPTING THE GOODWILL’S RESPECT
احد قلی زاده منقوطای
gholizadeh@ase.ui.ac.ir
1
استادیار گروه حقوق دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان
مقالۀ حاضر تحت عنوان حق کسب، پیشه یا تجارت به تجزیه و تحلیل موارد ابهامآمیز یعنی مشروعیت یا عدم مشروعیت آن حق، بقای آن و حق یا عدم حق انتقال اجاره به غیر میپردازد. در مقابل تحت عنوان حق سرقفلی از نظر قوانین و مقررات به تجزیه و تحلیل سرقفلی بهمنزلۀ وجهی جدا از اجارهبها، منظور از «حق مطالبۀ سرقفلی به قیمت عادلۀ روز»، تداومنداشتن اجاره بعد از انقضای مدت آن در سرقفلی نوع اول، امکان ساقطشدن اجارۀ پایۀ سرقفلی و نحوۀ تمدید اجاره میپردازد و پس از مقایسۀ حق کسب، پیشه یا تجارت با حق سرقفلی با اتکا به بحثهای انجامشده نتیجهگیری کرده است که حق سرقفلی جایگزین مناسبی برای حق کسب، پیشه یا تجارت نیست. در نتیجه، حق اخیر که ثابت شده است مخالف شرع نیست باید به دلیل مصالح کنونی جامعه به سیستم حقوقی بازگردانده شود.
This paper analyzes the ambiguous matters of substituting goodwill i.e. its consistency or inconsistency with the ecclesiastical law, its subsistence, and having or not having the right for transferring the lease to others. Then under the heading of the right for key-money, analyzes the key-money as an amount of money separate from the rent, the meaning of the phrase “the right for demanding the key-money in updated rate”, non-continuation of the lease after the expiry of its period in the key-money of the first kind, possibility of cancelation of the base lease of the key-money, and the manner of extending the lease; and after comparing the goodwill with the key-money relying on the discussions made, it has concluded that the right for the key-money is not a suitable substitution for the goodwill. As a result, the latter which has been proved as not against the ecclesiastical law, must be returned to the legal system.
https://jlq.ut.ac.ir/article_63144_b1c96d9b04a446ff26e5b56e492ac2c2.pdf
انتقال مورد اجاره به غیر
تخلیۀ مورد اجاره
تعدیل اجارهبها
حق کسب
پیشه یا تجارت
حق سرقفل
Adjustment of Rent
Expulsion of Tenants
Goodwill
Key-Money
Transfer of Lease to Others
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2017-09-23
47
3
511
530
10.22059/jlq.2017.63145
63145
Research Paper
مسئولیت جبران خسارتهای وارد به کالا در فرض تعدد حملکنندگان (حمل و نقلهای جادهای داخلی و بینالمللی)
THE LIABILITY FOR COMPENSATION FOR DAMAGES TO THE GOODS WHEN A CARRIAGE PERFORMED BY SUCCESSIVE CARRIERS (INTERNAL AND INTERNATIONAL ROAD TRANSPORT)
سعید محسنی
s-mohseni@um.ac.ir
1
سید جمالالدین موسوی تقی آبادی
sa.mousavitaghiabadi@stu.um.ac.ir
2
دانشیار گروه حقوق دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق دانشگاه تربیت مدرس
از مسائل بسیار مهم در زمینۀ حمل و نقل کالا از طریق جاده مسئلۀ مسئولیت جبران خسارتهای وارد به کالا در فرض تعدد حملکنندگان است. توضیح اینکه، حملکننده ممکن است خود شخصاً عملیات حمل را بر عهده نگیرد و آن را به شخص دیگری واگذار کند. فرض مزبور خود متضمن دو فرض است؛ از سویی، ممکن است حملکننده از اجزا، خدمه و رانندگان تحتالامر خود بهره ببرد. از سوی دیگر، ممکن است عملیات حمل را به حملکنندۀ دیگری واگذار کند. روشن است که تنها فرض اخیر در زمرۀ مسائل حمل متوالی (تعدد حملکنندگان) قرار میگیرد. این جستار با بررسی موضوع به شیوۀ توصیفی-تحلیلی به تبیین مسئولیت جبران خسارتهای واردشده به کالا در فروض مختلف تعدد حملکنندگان جادهای میپردازد و بهویژه به این نتایج دست یافته است که در حمل و نقلهای جادهای داخلی، علاوه بر حملکنندۀ طرف قرارداد با ارسالکننده، ممکن است حملکننده یا حملکنندگان جدید نیز مسئولیت داشته باشند. اما در حمل و نقلهای جادهای بینالمللی مشمول کنوانسیون CMR، باید پذیرفت که اصولاً فقط حملکنندۀ نخست، آخر و شخصی که خسارت در زمان او ایجاد شده است، مسئولیت دارند.
One of the main issues in international carriage of goods by road is the related issue to liability for compensation for damages to the goods when a carriage performed by successive carriers. Note that carrier may not personally engage in transportation operations, and may delegate it to someone else. The situation contains two separate situations itself. On the one hand, the carrier may use his personnel, servants and drivers who are under his/her command. On the other hand, the carrier may assign carriage operation to another carrier. It is clear that merely the latter situation is included by successive carriage issues. This paper seeks to examine the issue in a descriptive-analytical manner to clarify the relating issues with the different situations of successive carriage and especially the results achieved in the internal road transportation new carrier(s) may be liable in addition to the contracted carrier. But in international road transport that cover convention CMR, it must be admitted that in principle only first carrier, the last carrier and the carrier that damage has occurred in his/her time, is liable.
https://jlq.ut.ac.ir/article_63145_b1c450db9e1ab9d1b3be3c28b4122446.pdf
حمل و نقل جادهای داخلی
حمل و نقل جادهای بینالمللی
حملکنندگان متعدد
خسارت
کنوانسیون CMR
مسئولیت
CMR convention
Damages
Internal Road Transportation
Liability
Successive Carriers
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2017-09-23
47
3
531
550
10.22059/jlq.2017.63146
63146
Research Paper
اصل دسترسی به عدالت و حق دادخواهی دولت
ACCESS TO JUSTICE AND GOVERNMENT'S RIGHT OF ACTION
حسن محسنی
hmohseny@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
اصل دسترسی به عدالت تنها به معنای حق دسترسی به آن نیست؛ قاعدۀ دسترسی به دادگستری بهمنزلۀ مرجع رسمی تظلمات را نیز دربرمیگیرد. پس، هرگاه در وجود حق دادخواهی یا حق مراجعه به دادگستری تردید شود، بیگمان اصل دسترسی به عدالت راهکاری را پیشنهاد میکند که به اعمال حق در مرجع رسمی تظلمات منجر میشود. میان عمومیت صلاحیت دادگاه دادگستری و دیوان عدالت اداری فرق وجود دارد. آن جایی هم که دولت حق دادخواهی در دیوان عدالت اداری ندارد، دو رأی وحدت رویه از هیئت عمومی دیوان عالی کشور صادر شده که بهمنظور همان معنای دوم اصل دسترسی به عدالت است. اینجاست که معنا و مفهوم رأی وحدت رویه مطرح میشود. این رأی قانون یا در حکم آن نیست، بلکه تفسیر منتخب هیئت عمومی دیوان عالی کشور بهمنظور یکسانسازی حقوق در سراسر قلمرو کشور است. از این رو، تاب تسری به سایر موارد ندارد. دیوان عدالت اداری بهمنظور صلاحیت نظارتی خود باید بتواند دعاوی دولت را که خواهان یا خوانده در یک مرجع شبهقضایی بوده است استماع کند.
The meaning of access to justice, is not merely right of access, but it also means the principle of access to justice in tribunals as official place for pleading. So, when there is some doubt in the existence of right of action or this right in general tribunal, the principle of access to justice directs us to this resolution that results in the existence of this right. These two meaning have been accepted in Supreme Court’s Decisions. This survey shows that in our legal system, the notion of generality of Tribunals and Administrative Justice Court are not the same. Also when government has not the right of action in that court, supreme had said in its two Unification Decision (No. 602 and 699) that can pursuit its lawsuit in general tribunals on behalf and this solution causes a question that if the way and logic of these two Unification Decision can be applied in another cases that our legislator has not foreseen a tribunal for access to justice? Firstly, we are obliged to analyze the nature of Unification Decision. That decision is not positive Law or a thing as Law but also that decision is the interpretation of unification committee of Supreme Court for unification of law in all over the territory. So before author, Administrative Court of Justice by its competence for supervision in administrative law can hear the litigation of government, especially when it is presented in a lawsuit as a claimant or defendant.
https://jlq.ut.ac.ir/article_63146_17e8a319031aea078b70a198ef8c5241.pdf
تفسیر منتخب
حق دادخواهی
دسترسی به عدالت
دادگستری
صلاحیت نظارتی
Access to justice
Right of Action
Selected Interpretation
Supervisory Competence
Tribunals
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2017-09-23
47
3
551
570
10.22059/jlq.2017.63147
63147
Research Paper
تزاحم حق آزادی قراردادی و حق مصرف
CONFLICT OF RIGHT TO FREEDOM OF CONTRACT AND CONSUMER RIGHT
مختار نعم
m_neam86@yahoo.com
1
دکتری حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
در این مقاله درصددیم این ادعا را ثابت کنیم که در حقوق کنونی غایت حمایت از مصرفکننده از یک طرف تقدس آزادی قراردادی و جزو حقهای اساسیبودن آن را رقیق کرده و از طرف دیگر، حق مصرف را به سطح حقهای اساسی ترفیع داده است. سعی میکنیم آن افول شأن آزادی قراردادی و این ترفیع شأن حق مصرف را نه از دید نظری، بلکه به طور عملی و در رویۀ قضایی و قوانین مطالعه کنیم. در ادامه تلاش میکنیم تأثیر جدیگرفتهشدن حق مصرف را از دو جهت «الزامیشدن معامله با مصرفکنندگان» و «ممنوعیت تبعیض بین آنان» مطالعه کنیم.
Consumer right has totally appeared at postmodern law as a constitutional right and even as a legal principle. Therefore, the consumer right has moderated the sanctity of freedom of contract and its constitutional value as a general principle of law. Waiving theoretical discussions, we are to study actually the decline of freedom of contract and the rise of consumer right in the statutes and the courts decisions particularly in two important aspects of the consumer right: compulsory contracts and illegality of discrimination.
https://jlq.ut.ac.ir/article_63147_c2dbf4f36bc256bdd3e811eb827ae6c7.pdf
ارزش اساسی
الزامیشدن معامله
تبعیض
رفاهگرایی
قرارداد مصرف
Compulsory Contract
Constitutional Value
Consumer Contract
Discrimination
Welfarism
per
دانشگاه تهران
مطالعات حقوق خصوصی
2588-5618
2588-6622
2017-09-23
47
3
571
587
10.22059/jlq.2017.63148
63148
Research Paper
جایگاه شرکت تکعضو در حقوق ایران و اتحادیۀ اروپا
THE SINGLE-MEMBER COMPANY STATUS IN LAW OF IRAN AND EUROPEAN UNION
جعفر نوری یوشانلوئی
jafarnory@ut.ac.ir
1
مجتبی بانشی
dr.baneshimojtaba@gmail.com
2
استادیار گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
تشکیل شرکت با عضو واحد با وجود پذیرش در اغلب نظامهای حقوقی معاصر و مزایایی که همراه دارد، در قوانین ایران پیشبینی نشده است؛ البته در لایحۀ تجارت مصوب 1391 کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به امکان تشکیل شرکت با مسئولیت محدود به صورت تکعضو در مادۀ 479 اشاره شده است. شرکت تکعضو بهمنزلۀ تأسیس حقوقی جدید پس از تصویب دوازدهمین دستورالعمل شمارۀ (667) 21 دسامبر 1989 جامعۀ اروپایی، وارد نظام حقوقی کشورهای عضو جامعۀ اروپا شد. این دستورالعمل مربوط به نسل سوم از دستورالعملهای راجع به شرکتهاست؛ دستورالعملهای نسل اول و دوم در پی ایجاد سطح بالایی از هماهنگی بین مقررات راجع به شرکتها بودند. انگلستان تحت تأثیر این دستورالعمل در سال 1992 این نهاد را با عنوان «شرکتهای خصوصی با مسئولیت محدود یکنفره» به رسمیت شناخت و با وجود فقدان نص قانونی در زمینۀ شرکتهای تکعضو در ایران، مسائلی از قبیل ملی یا مصادرهشدن بعضی از شرکتها و تملک تمام سرمایۀ آنها از سوی دولت بهمنزلۀ شخصیت واحد، همچنین تشکیل برخی شرکتهای با عضو واحد در خارج از قلمرو نظام حقوقی ایران که متقاضی ثبت شرکت خود در ایراناند، ردپاهایی از شرکتهای تکعضو در صحنۀ تجارت ایران مشاهده میشود. در مقالۀ حاضر در کنار مطالعات تطبیقی به مطالعۀ شرکت با عضو واحد پرداخته و نگاهی بر لایحۀ تجارت مصوب 1391 کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی میشود، همچنین تبیین میشود که امکان تشکیل شرکت با عضو واحد در نظام حقوقی ایران از منظر تحلیلی ممکن و مطلوب خواهد بود.
Despite the adoption of a single-member company’s formation in most legal systems of the world and the benefits that it brings, in the Iran’s current law it isn’t anticipated; but according to the new trade law, the possibility of company formation with limited responsibility in the single-member form, is predicted under the 479 provision. When the twelfth instruction was approved, the single-member company is considered as a new law system, number 667, on the 21st of December, 1989, the European Community entered into the legal system of Europe member’s state. The Twelfth Directive is one of the 'Third Generation Directives. The UK is affected by the instruction in 1992 and recognized this institution as “Single-member private limited liability companies”. However, despite the lack of a written statute in the single-member company’s field, some issues such as nationalization or confiscation of some companies and acquisition of their capitals by government as a unit and independent person and also registration of some foreign companies that formed out of Iran territory’s legal system as a single-member and solicit to register their own company in Iran. All of them are some issues that lead to the viewing of their interference in Iran’s trade. In this article, a company with a single-member under comparative studies was investigated. In addition, we review the new trade law’s provision. It is concluded that the company’s formation with single-member in the Iran’s legal system, from the analytical perspective is desirable and acceptable.
https://jlq.ut.ac.ir/article_63148_2c738dc4ec187d515063e38d6b63c01f.pdf
ادارۀ شرکت
انحلال شرکت
تاجر
تشکیل شرکت
شرکت با عضو واحد
Company Break up
direct
formation
Merchant
Single-Member Company