%0 Journal Article %T محدودیت‌های نظام‌های سنتی حقوق مالکیت فکری در حمایت از طرح‌های مد و لباس %J مطالعات حقوق خصوصی %I دانشگاه تهران %Z 2588-5618 %A شبیری زنجانی, سید حسن %A مهدویان, حسن %D 2016 %\ 03/20/2016 %V 46 %N 1 %P 63-81 %! محدودیت‌های نظام‌های سنتی حقوق مالکیت فکری در حمایت از طرح‌های مد و لباس %K حقوق سنتی مالکیت فکری %K حقوق ویژۀ مالکیت فکری %K طرح‌های مد و لباس %R 10.22059/jlq.2016.57524 %X      حقوق مالکیت فکری به صورت سنتی بر بنیان‌های حمایت از اختراعات (پتنت)، مالکیت ادبی- هنری (کپی‌رایت)، و علائم (علامت تجاری) استوار شده و حقوق ویژۀ مالکیت فکری، نظیر حقوق طرح‌ها، خارج از این چارچوب و نیز دائماً مورد پرسش و صورت‌بندی مجدد است. در صنعت مد و لباس که صنعتی با مالکیت فکری بالاست، به‌طور دائم ایده‌ها و نوآوری‌های خلاقانه تولید و از آن‌ها بهره‌برداری تجاری می‌‌شود‌، اما این پرسش که آیا طراحان مد و لباس می‌توانند از آثار خود در چارچوب حقوق مالکیت فکری کشورشان حمایت کنند یا نه، همواره موضوع بحث‌های جدی بوده است. برخلاف صنایعی نظیر موسیقی، فیلم، بازی‌های ویدئویی و نشر کتاب، عنصر اصلی و اساسی صنعت مد و لباس- طرح‌های مد و لباس- به صورت کامل در حمایت حقوق سنتی مالکیت فکری نیست؛ بنابراین یک حقوقْ ویژۀ مالکیت فکری برای حمایت از طراحان تأسیس شده است. %U https://jlq.ut.ac.ir/article_57524_3fad9542f7ea732ad42e19e2cfe5a0df.pdf