TY - JOUR ID - 50818 TI - نگاهی نو به مبانی مسئولیت مدنی دارندگان خودرو JO - مطالعات حقوق خصوصی JA - JLQ LA - fa SN - 2588-5618 AU - صفایی, سیّدحسین AU - اورک بختیاری, حسنعلی AD - استاد گروه حقوق خصوصی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی AD - دانشجوی دورۀ دکتری حقوق خصوصی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 44 IS - 1 SP - 31 EP - 50 KW - تعهد به حفاظت KW - توزیع زیان KW - خطر KW - سامانۀ مسئولیت مدنی جمعی KW - فرض تقصیر KW - مسئولیت مدنی دارندگان خودرو DO - 10.22059/jlq.2014.50818 N2 -     مشهور این است که مسئولیت مدنی دارندگان خودرو مبتنی بر یکی از نظریه‌های فرض تقصیر، تعهد به حفاظت، خطر یا ترکیبی از آن‌ها باشد. بر پایۀ این نظریه‌ها، دارندۀ خودرو اگر قرارداد بیمۀ اجباری مسئولیت مدنی نبندد، خود باید همۀ زیان‌های وارد به اشخاص ثالث را جبران کند. این برداشت متکی به عبارتی از مادۀ 1 قانون بیمۀ اجباری . . . مصوب 1347ش بوده است. قانون اصلاح قانون بیمۀ اجباری . . . مصوب 1387ش، آن عبارت محوری را حذف کرده است. اکنون پرسش اساسی این است که آیا دارندگان خودرو، همچنان در برابر اشخاص ثالث زیان‌دیده مسئولند؟ و اگر پاسخ مثبت است، مبنای مسئولیت آنان چیست؟ برخی از صاحب‌نظران به این پرسش پاسخ مثبت داده‌، مبنا را نظریه‌های پیشین می‌دانند؛ برخی پاسخ منفی داده‌اند، و گروهی سکوت کرده‌اند. نویسندگان این مقاله با نقد نظریه‌های یادشده، تضمین جمعیِ خسارت و توزیع زیان را مبنای مسئولیت پیش‌گفته معرفی کرده‌اند و چون این موضوع، سازمان‌یافته، منتظم و خودگردان است، آن را «سامانۀ مسئولیت مدنی جمعی» نامیده و کوشیده‌اند نشان دهند که برای تناقض‌ها و ابهام‌هایی که نظریه‌های پیشین با آن روبه‌رو بوده‌اند، پاسخ موجهی وجود دارد. بر مبنای سامانۀ مسئولیت مدنی جمعی، دارنده محدود است به حق بیمه‌ای که باید بپردازد و بیش از آن مسئولیتی ندارد. UR - https://jlq.ut.ac.ir/article_50818.html L1 - https://jlq.ut.ac.ir/article_50818_3a1c7dde812fe5c944a334fd45c14d1d.pdf ER -