دانشگاه تهرانمطالعات حقوق خصوصی2588-561843220130823REVIEW OF IRAN AGRICULTURAL RULES SECTION IN THE LIGHT OF WORLD TRADE ORGANIZATION (WTO) AGREEMENT ON AGRICULTUREبررسی مقررات بخش کشاورزی ایران در پرتو موافقت نامه کشاورزی سازمان جهانی تجارت1183526710.22059/jlq.2013.35267FAمحسنصادقیاستادیار موسسه حقوق تطبیقی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمحمودجعفری چالشتریدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجاری اقتصادی بین¬المللی دانشگاه تهرانJournal Article20130305Each country who wants to access the world Trade Organization have to<br />correspond their regulation with WTO principles. One of the areas where<br />rules uniformity must be done, is in the agricultural section. This subject is<br />reviewed, In Uruguay Round as Agricultural Agreement. Iran must<br />coordinate its regulation in agricultural part with World Trade Organization<br />and its agreement regulations. However, Because this important issue has<br />not been studied in Iranian legal literature, In The first chapter, we examine<br />the history of Agreement and in the second chapter describe the basic<br />principles of the agreement and WTO, Then in the next chapter I will<br />attempt to review agricultural Iranian laws contrasts against the agreement<br />And in the last chapter in addition to Enumerate rules contrasts, Offer our<br />Proposed solutions to the legislators.<em>هر کشوری که خواهان عضویت در سازمان جهانی تجارت (WTO) است، باید مجموعه قوانین داخلی خود را با اصول و موافقتنامههای این سازمان هماهنگ کند. کشاورزی یکی از بخشهایی است که باید با اصول سازمان مذکور همسو باشد. به این موضوع، در مذاکرات «دور اروگوئه» در قالب «موافقت نامه کشاورزی» پرداخته شد. کشور ایران در بخش کشاورزی نیز، باید قوانین خود را با مقررات سازمان جهانی تجارت و این موافقت نامه هماهنگ کند. به همین جهت، در این مقاله، که برای رفع خلا ادبیات حقوقی کشور در این زمینه ارائه گردیده است، در فصل اول به بررسی سیر تاریخی موافقت نامه، در فصل دوم به تشریح اصول اساسی موافقتنامه و سازمان جهانی تجارت میپردازیم، آنگاه در فصل بعد، اقدام به بررسی اهم قوانین مغایر ایران در بخش کشاورزی کرده و در پایان، ضمن بر شمردن قوانین مغایر، راهکارهای پیشنهادی خود را به قانون گذار ارائه میدهیم.</em>دانشگاه تهرانمطالعات حقوق خصوصی2588-561843220130823THE ACCEPTANCE OF COMPLAINANT S SPEECH WITHOUT WITNESS WITH LOOKING AT THE RULE WHENEVER NOT KNOW, BUT BY THE COMPLAINANT, ACCEPTS EVEN IF THE WITNESS IS NOTپذیرش سخن مُدّعیِ بدون بیّنه با رویکردی به قاعده «کلّما لا یعلم الّا من قِبَل المدّعی، یقبل قوله فیه بلا بیّنه»19383526810.22059/jlq.2013.35268FAابوالفضلعلیشاهی قلعه جوقیاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه یاسوجJournal Article20120909In some cases, the speech of complainant is accepted without<br />witness. Anything that is known only by the claims his claiming is<br />accepted without witness. This famous principle has applications in<br />Varias puertas of Jurisprudente suche as contracte, Marriage,<br />Divorce and Zakat. Traditions, Wise approach, induction, arguing<br />and like this can prove it. Sometimes declining the speech of<br />complainant creates problems, although there is no evidence Issues<br />such as permanent incarceration and Sin and suffering and loss of<br />highly and closed the ruling and left open records and fail fights. All<br />this effect to the lawgiver to accepts speech of complainant.<em>در مواردی سخن مدّعی، بر پایه قاعدهی «کلّما لا یعلم الّا من قبل المدّعی، یقبل قوله فیه بلا بیّنه» بدون نیاز به اقامه بیّنه، پذیرفته میشود به این معنا، هر چیزی که تنها به واسطهی مدّعی دانسته میشود و از طرف او قابل اثبات میباشد، ادّعای وی در آن مورد بدون نیاز به بیّنه پذیرفته میشود. این قاعده مشهور در ابواب مختلف فقه مانند شرکت، نکاح، طلاق و زکات کاربرد دارد و ادلهای مانند روایات، بنای عقلاء، استقرا و تعلیل، اثبات کننده آنند. گاه نپذیرفتن سخن مدعی هرچند شاهدی نداشته باشد، مشکلاتی را به بار میآورد، مسائلی مانند زندانی شدن دائمی وی، ایجاد حرج و ضرر و مشقتهای بسیار، تعطیل شدن احکام و گشوده ماندن پروندهها و به نتیجه نرسیدن دعواها سبب میگردد که قانونگذار و شارع به ادعای مدعی ترتیب اثر دهد و سخن وی را بپذیرد.</em>دانشگاه تهرانمطالعات حقوق خصوصی2588-561843220130823ABOUT SOME INNOVATIONS AND WEAKNESSES OF PRINCIPLES OF TRANSNATIONAL OF CIVIL PROCEDUREپیرامون برخی نوآوری ها و نقاط ضعف اصول آیین دادرسی مدنی فراملی39583526910.22059/jlq.2013.35269FAمجیدغمامیاستادیار گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانحسنمحسنیاستادیار گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20101220Evaluation of the advantages and weaknesses of Principles of<br />Transnational Civil Procedure, the joint work of the Institute of American<br />Law and the Institute of Unification of Private Law is the main subject of<br />this article. The innovations of these Principles such as the cooperation<br />theory, the distinction between the “Principles” and the “Rules”, the<br />reasonable speed in addressing the case, providing some reliable sanctions<br />for the behavior of the parties, providing an obligation for the court to<br />encourage the parties towards settlement and compromise, a fluent text<br />regarding the Principles in English and French, and some other linguistic<br />achievement are very significant in authors point of view. In the other side,<br />for introducing their probable weakness, the authors have emphasized to<br />some monopolization in scope of study, the repetition of concepts and<br />regulations, excessive insist to evidences, lack of generality in some<br />Principles, using almost vague terminology in some Principles and lack of<br />harmony between the English and French in versions of the Principles.اصول آیین دادرسی مدنی فراملی که دو موسسۀ حقوقی بین المللی آن را تهیه و پیشنهاد کردهاند یکی از اسناد ارشادی بینالمللی در سلسله مراتب منابع آیین دادرسی مدنی است. هدف از نوشتن این اصول یکنواخت سازی مقررات حقوق دادرسی با استفاده از ابزارهای هماهنگسازی و نزدیکسازی است. این که اصول که به زبان فارسی نیز ترجمه و منتشر شدهاند از چه نوآوریهایی برخوردارند و چه نقاط ضعفی در آنها دیده میشود، موضوع این مقاله میباشند.دانشگاه تهرانمطالعات حقوق خصوصی2588-561843220130823PAYING ALIMONY, AFTER THE DIVORCEتحلیل فقهی - حقوقی پرداخت مقرّری پس از طلاق در مادّۀ 11 قانون حمایت خانواده مصوّب 15/11/135359763527010.22059/jlq.2013.35270FAمهدیموحّدی محبّاستادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنانJournal Article20130923The divorce is a unilateral obligation that exists by independent will of<br />husband, but it does not mean that he can injury to the wife, by exert his<br />right.<br />In this essay we believe that if using of this right culminated in incurring<br />of wife, the husband must redress it. In the direction of analysis of the<br />fundaments of this subject, we study the content of 11th article of the<br />abrogated family protection code and propose that its purport should be<br />passed again, because it is not irreligious but it is very justly, useful and<br />effective on decreasing of the disadvantages of the divorce. According to that<br />article, the judge can bind every one of husband and wife to redress the<br />damage of the other one by pay allowance on the condition that he was not<br />guilty in divorce.<em><span lang="AR-SA" dir="RTL">طلاق، ایقاعی است که با ارادۀ مستقلّ مرد، تحقّق می پذیرد؛ امّا این، ملازمهای با اطلاق آن حقّ نداشته و در صورتی که طلاق زن در موقعیّتی خاصّ، سبب وارد آمدن زیانی به او گردد، به استناد ادلّۀ نفی ضرر، طلاق دهنده ملزم به جبران خسارت- به روش مقتضی- خواهد بود. در راستای تبیین مبانی فقهی این مسأله و تنقیح مناط از حکم لزوم انفاق به زوجۀ افضا شده، ضمن مطالعۀ مفاد مادّۀ 11 قانون سابق حمایت خانواده، مصوّب 15/11/1353، بروز رسانی ساختار و محتوا و گنجاندن مضامین مندرج در آن را ضمن قانون جدید- در جهت تأمین هر چه بیشتر عدالت و کاهش آسیبهای ناشی از طلاق- پیشنهاد می کنیم. بر اساس مفاد مادّۀ مزبور، دادگاه می تواند به تقاضای هر یک از طرفین، در صورتی که صدور گواهی عدم امکان سازش، مستند به قصور طرف دیگر باشد، او را متناسب با اوضاع خاصّ قضیّه، و با شرایطی، به پرداخت مقرّریِ ماهانۀ متناسبی در حقّ طرف دیگر محکوم سازد.</span></em>دانشگاه تهرانمطالعات حقوق خصوصی2588-561843220130823FROM CUSTOM CONSTITUTION TO CUSTOM
CONSTITUTIONAL LAWاز قانون اساسی عرفی تا عرف حقوق اساسی79993527110.22059/jlq.2013.35271FAخیراللهپرویندانشیار گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20120102From the perspective of experts, custom as moral rules binding takes<br />place in source of law. However, clarify its position in constitutional law<br />needs to know history of custom presence in basic documents which govern<br />on human societies. Known dividing Constitutions into two main categories,<br />codified and customary, only will be clarified part of the extensive.<br />Because above division, as many experts believe, is a relatively division<br />and codified Constitutions, also have custom backgrounds in their<br />standards and structures. On the other hand, similar concepts like law<br />general principles have to distinguish from customary norms and basic<br />principles governing constitutions, because integration and separation of<br />these concepts from each other, creates many scientific works in legal<br />systems. In addition, mechanisms of formation each one of the two concepts<br />is deferent and custom standards rely on material and spiritual elements.<br />In between, development constitutional law customs move distinguish way.<br />Because this development extend in some legal systems is more than other<br />systems and different role of custom in formation of basic and fundamental<br />rules in several legal systems, extends to opinions of public law experts<br />about position of custom in constitutional law systems. Hence, to obtain<br />common understanding of custom role in constitutional law, so sure role of<br />custom in meaning of confirm of its interpreter and suffice to common<br />opinions of the experts.<em>عرف به مثابه یکی از قواعد الزام آور، از منظر صاحب نظران در شمار منابع حقوق موضوعه جای می گیرد. با این حال تبیین جایگاه آن در حقوق اساسی نیز نیازمند شناخت سابقه حضور عرف در اسناد بنیادین حاکم بر جوامع بشری می باشد. تقسیم مشهور قوانین اساسی به دو نوع عمده مدون و عرفی، تنها تبیین کننده بخشی از این جایگاه گسترده خواهد بود؛ زیرا تقسیم فوق به باور بسیاری از صاحب نظران تقسیمی نسبی است و قوانین اساسی مدون نیز در موازین و ساختارهای خود از زمینههای عرفی برخوردارند. از سوی دیگر مفاهیم مشابهی چون اصول کلی حقوقی باید به نحوی از موازین عرفی و اصول اساسی حاکم بر قوانین اساسی متمایز گردند، زیرا ادغام و تفکیک این دو مفهوم از یکدیگر، موجد آثار عملی بسیاری در نظام های حقوقی می باشد. به علاوه ساز و کارهای تکوین هریک از این دو مفهوم نیز متفاوت است و موازین عرفی بر عناصر عمده مادی و معنوی تکیه دارند. در این بین تحولات عرف حقوق اساسی نیز مسیری متمایز را میپیماید. زیرا گستره این تحولات در برخی نظامهای حقوقی بیش از نظامهای دیگر است و نقش متفاوت عرف در تکوین قواعد بنیادین و اساسی در نظامهای حقوقی مختلف، تا حد زیادی به آرای صاحب نظران حقوق عمومی در خصوص جایگاه عرف در نظام حقوق اساسی کشورها نیز تسری یافته است.از این رو برای دستیابی به تلقی مشترکی از نقش عرف در حقوق اساسی، قدر متیقن نقش عرف یعنی نقش تفسیر کننده آن را باید پذیرفت و به نقطه اتفاق صاحب نظران بسنده کرد. </em>دانشگاه تهرانمطالعات حقوق خصوصی2588-561843220130823SPACE DEBRIS AND INTERNATIONAL SPACE LAW:
SHORTCOMINGS & SOLUTIONSزبالههای فضایی و حقوق بین الملل فضا؛ کاستیها و راهکارها1011183527210.22059/jlq.2013.35272FAحسینشریفی طرازکوهیدانشیار گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی دانشگاه امام حسین(ع)حسینتاج آبادیدانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه پیام نور تهرانJournal Article20130119Security of space activities is threatened by space debris. Current rules<br />now governing human exploration in outer space, while having no efficiency<br />in clarifying guidelines for preventing the increase of space debris ; need to<br />be changed and more flexible.<br />On the other hand, some special terms such as "Space Objects" and<br />"Space debris" should be defined more detailed and need to be clarified in<br />international space law sources.<em>زبالههای فضایی تهدیدی برای امنیت فعالیتهای فضایی به شمار میروند. قوانین فعلی حاکم بر اکتشافات بشر در فضای ماورای جو در تبیین راهکارهایی برای جلوگیری از افزایش میزان زبالههای فضایی کارآیی چندانی نداشته و نیازمند انعطاف پذیری و اعمال تغییراتی هستند که با توجه به فرآیند رو به رشد فعالیت های فضایی در شرایط فعلی مانع از افزایش زبالههای فضایی گردند. از سوی دیگر مفاهیمی ویژه مثل "شیی فضایی" و زباله فضایی" نیازمند تعریفی دقیقتر در منابع حقوقی حقوق بین الملل فضا بوده، لازم است ابهام زدایی گردند.</em>دانشگاه تهرانمطالعات حقوق خصوصی2588-561843220130823OBLIGATIONS OF STATES REGARDING THE RIGHT TO
FOOD, ACCORDING TO ARTICLE XI OF THE
INTERNATIONAL COVENANT ON ECONOMIC, SOCIAL
AND CULTURAL RIGHTSتعهدات دولتها در قبال حق بر غذا با توجه به ماده یازدهم میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی1191343527310.22059/jlq.2013.35273FAفرهادطلاییاستادیار گروه حقوق بین¬الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازعلیرزم خواهکارشناسی ارشد حقوق بینالملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیرازJournal Article20121128In the framework of international law, the right to food is a fundamental<br />right of person towards having sustainable access to food with the quality<br />which responds to his/her food needs. With due respect to the special<br />position of States in international law, it is importance to examine their<br />obligations regarding the right to food. The principal question is that what<br />constitutes the legal basis of such obligations. In this paper, it is<br />demonstrated that the legal basis of these obligations originates from the<br />international documents on human rights, particularly, the UN Covenant on<br />Economic, Social, and Cultural Rights. In addition, this paper examines the<br />most important mechanisms for realization the right to food, including<br />designing national strategies, legislating and providing legal ways to<br />guarantee the right to food. This paper concludes that if the right to food is to<br />be fulfilled, States should observe their obligations nationally and<br />internationally.<em>در چارچوب حقوق بینالملل، حق بر غذا، حق بنیادین هر شخص بر دسترسی پایدار به غذا بهگونهایست که پاسخگوی نیازهای غذایی وی باشد. با توجه به جایگاه ویژه دولتها در حقوق بینالملل، بررسی تأمین حق بر غذا به عنوان یکی از تعهدات دولتها از اهمیت خاصی برخوردار است. پرسش اصلی آن است که اساس حقوقی تعهدات دولتها در زمینه حق بر غذا چیست و چگونه باید به این تعهد عمل کنند. در این مقاله نشان داده میشود که مبنای حقوقی تعهد دولتها نسبت به حق بر غذای کافی برگرفته از اسناد بینالمللی حقوق بشری به ویژه میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگیست. همچنین در این مقاله بیان میشود که مهمترین روشهای تحقق حق بر غذا، تدوین استراتژیهای ملی، قانونگذاری و اقامهپذیری حق بر غذا میباشند. نهایتاً نتیجهگیری میشود که برای تحقق حق بر غذا، دولتها باید به تعهدات خود در سطوح ملی و بینالمللی عمل کنند.</em>دانشگاه تهرانمطالعات حقوق خصوصی2588-561843220130823NATIONAL SECURITY CONSIDERATIONS IN THE WORLD
TRADE ORGANIZATIONملاحظات امنیت ملی در سازمان جهانی تجارت1351523527410.22059/jlq.2013.35274FAموسیموسوی زنوزاستادیار مؤسسه مطالعات و پژوهش¬های بازرگانیحسنمرادیاستادیار گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20120109The agreements, practice and jurisprudence of the World Trade<br />Organization (WTO) expressly denote the prevalence of specific national<br />security considerations, in particular its military and political aspects, over<br />the obligations and commitments arising from WTO membership. However,<br />the relationship between national security and the WTO is not limited to<br />"dealing with the specific national security considerations". Taking note of<br />the WTO objectives, one is but to observe the significance of such other<br />aspects of national security as economic, social and human security. The<br />GATT/WTO practice and case law has not clearly determined the<br />boundaries of security exceptions. This, however, does not mean the<br />unlimited freedom of WTO members in invoking security exceptions.<em>موافقتنامهها، عملکرد و رویه قضایی سازمان جهانی تجارت صراحتاً به اولویت ملاحظات خاص امنیت ملی و مشخصاً جنبههای سیاسی و نظامی آن بر تعهدات ناشی از عضویت در آن سازمان اشاره دارند. رابطه امنیت ملی و سازمان جهانی تجارت به «توجه به ملاحظات خاص امنیت ملی» محدود نیست. بررسی اهداف سازمان، نشانگر اهمیت جنبههای دیگر امنیت ملی همچون امنیت اقتصادی، اجتماعی و انسانی در مقررات آن است. هر چند سازمان جهانی تجارت ملاحظات امنیت ملی را مورد توجه قرار داده است، رویه قضایی و عملکرد اعضای سازمان هنوز حدود استثنائات امنیتی را تعیین نکرده است؛ اما این به معنی آزادی بیقید و شرط دولتها در توجیه هر تخلفی از تعهداتشان با توسل به استثنائات امنیت ملی نیست.</em>دانشگاه تهرانمطالعات حقوق خصوصی2588-561843220130823AMRE- BE- MAROOF AND NAHIE - AZ- MONKAR IN THE
SCALE OF CRIMINAL POLICYجایگاه امر به معروف و نهی از منکر در سیاست جنایی1551683527510.22059/jlq.2013.35275FAغلامحسینالهاماستادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20111128Amre- be- Maroof and Nahie- Az- Monkar is one of the basic<br />foundations in relation to construction of religious values and thus it has<br />always had a superior position in the arguments of Motekallemin and<br />Foghaha. Its importance in the pyramid of Islamic beliefs and thoughts is<br />such that it is said any disrespect to this foundation will amount to detention<br />of all the rules and regulations, values, safety and the proper social system.<br />The constitution of Islamic Republic of Iran has provided this institution as a<br />public mutual duty owed by the government and the nation in the public law<br />system of the state. Determination of the details of these relationships is<br />subject to a statute which is not yet enacted. Generally it is said that this<br />foundation can act as a particular statute for a generous intervention in the<br />people’s affairs. Whilst, the capacity of this foundation is much more than a<br />particular statute, since it is per se a system-making foundation and can<br />constitute several cultural, political and social foundations. Also in reliance<br />to its organizing and system-making capacity it can construct social<br />foundations and thus terminate into the basis and foundation of the several<br />above foundations. We can protect the society on the basis of justice and true<br />human dignity from several problems including: crimes and offenses and it<br />can even be used to negate and eliminate some unnecessary criminal<br />foundations.<em>قانون اساسی جمهوری اسلامی امر به معروف و نهی از منکر را در نظام حقوقی کشور، تکلیفی متقابل میان دولت و ملت برشمرده است. تعیین چگونگی این روابط و جزئیات آن منوط به قانون عادی شده است که تاکنون تصویب نشده است. تلقی عمومی این است که این نهاد تنها در قالب یک قانون معین میتواند، برای مداخله خیرخواهانه در امور یکدیگر ظرفیتسازی کند، حال آنکه ظرفیت این نهاد فراتر از یک قانون معین است بلکه نهادی است که خود مولّد و نظامساز است. امر به معروف و نهی از منکر میتواند نهادهای متعدد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایجاد کند. در واقع خود، پایه و قاعدة این نهادهای مختلف حقوقی و سیاسی و اجتماعی باشد. با استفاده از این نهاد میتوان جامعه را در مدار حق و ارزشهای صحیح انسانی از آسیبهای مختلف اعم از جرایم و انحرافات حفاظت نمود و حتی برخی نهادهای غیرضروری کیفری را الغاء کرد.</em>دانشگاه تهرانمطالعات حقوق خصوصی2588-561843220130823ROTERDAM RULESکنوانسیون رتردام (2)1711903527610.22059/jlq.2013.35276FAعلیرضامحمد زاده وادقانیدانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانکتایونکاردانکارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکزJournal Article20110711The first international convention on maritime transportation is the<br />Brussels’ Convention of 1924. This convention was widely accepted<br />throughout the world and; thus, lasted for a long time due to the widespread<br />support of the countries possessing fleet for this convention and the lack of<br />existence of a legal document in terms of maritime transportation. The<br />passage of time together with innovations and technical developments<br />proved the inadequacy of this convention in balancing between the transport<br />contractors. Hence, with the efforts of the United Nations Conference on<br />Trade and Development, the Hamburg Convention was ratified in 1978. The<br />Hamburg Convention; however, faced failure as it was not widely accepted<br />by the countries possessing fleet. In 2008, the Rotterdam Convention was<br />ratified with the aim of gathering the consent of countries possessing fleet<br />which are mostly developed countries and the countries possessing goods<br />which are mostly developing countries. This article presents the translation<br />of the text of the Rotterdam Convention.<em> نخستین معاهدۀ مصوب در سطح بینالملل در زمینۀ حمل و نقل دریائی معاهدۀ بروکسل (لاهه) مصوب 1924 . م است. حمایت گسترده کشورهای دارای ناوگان دریائی از این معاهده از یک سو و وجود خلأ قانونی از سوی دیگر موجب شد که این معاهده در سطح جهان با اقبال همگانی مواجه گردیده و عمری طولانی داشته باشد. گذر زمان همراه با نوع آوریها و تحولات فنی نارسائی معاهده را در ایجاد توازن بین طرفهای قرارداد حمل و نقل آشکار ساخت. به منظور رفع اشکال با تلاش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد معاهدۀ هامبورگ در سال 1978 متولد شد. معاهده اخیر به علت بی مهری کشورهای دارای ناوگان دریائی مواجه با شکست شد. اخیراً معاهده رتردام در سال 2008. م با هدف جلب رضایت کشورهای صاحب ناوگان دریایی که عمدتاً صنعتی اند و نیز کشورهای صاحب کالا که عموماً کشورهای در حال رشد میباشند به تصویب رسیده است. اینک ترجمه متن معاهده به خوانندگان محترم تقدیم میشود.</em>
<em> </em>