INTERNET BUSINESSES IN LAW MIRROR

Document Type : Research Paper

Authors

1 Professor, Atomic Energy Organization of Iran (AEOI)

2 PhD of Private Law from Kharazmi University, Iran

Abstract

Despite many researchers conducted on electronic commerce, few studies have been performed in the field of Internet Businesses (IBs) with no up-to-date and applicable law. As a result, using library and field study, in one section we state the general rules and regulations governing all IBs, and in the other section we survey appropriative rules and regulations governing every model of IB. Provisions for contract, consideration and contract parties are obligatory for all IBs. On the other hand, though in different sciences we see different classification for IB models, it seems in a legal classification, we can place all IBs under two general models: original model and brokerage model. Assigning fair fee for brokers in virtual space shall be based on their knowledge, capital and effort.

Keywords


الف) فارسی:
1. اسکینی، ربیعا (1386)، حقوق تجارت (کلیات، معاملات تجاری، تجار و ...)، سمت.
2. باقری، مهدی و رنجبر، مختار (1386)، تبلیغات اینترنتی و بررسی جایگاه آن در سایت‌های ایران، ماهنامه عصر فناوری اطلاعات، ش 24.
 3. بختیاروند، مصطفی (1390)، انعقاد قرارداد الکترونیک و حمایت از مصرف‌کننده، مجلۀ دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دورۀ 41، ش 1.
4. جعفری لنگرودی، محمد جعفر (1391)، الفارق، ج اول، گنج دانش.
5.  سیّد نورانی، سیّد محمدرضا / خاندوزی، سیّد احسان (1390)، نظام نامه حقوق اقتصادی در قرآن کریم، فصلنامۀ اقتصاد اسلامی، سال یازدهم، ش 42.
6. شهیدی، مهدی (1392)، تشکیل قراردادها و تعهدات، مجد.
7.  فخاری، امیرحسین (بی تا)، جزوۀ درسی حقوق تجارت (1).
8. محمدی، پژمان (1390)، مفهوم و آثار حق تألیف، مجلۀ حقوق تطبیقی، دورۀ 2، ش 1.
9. نادران، الیاس و آقانظری، حسن و حسینی، سید رضا (1391)، الگوی تأمین اجتماعی صدراسلام و دلالت‌های آن بر الگوهای نوین، معرفت اقتصاد اسلامی، ش 6.
 
ب) خارجی:
1. Angehrn, Albert (1997), Designing Mature Internet Business Strategies: The ICDT Models, European Management Journal, vol. 15, NO. 4, pp. 361-369.
2. BBB Code of Online Business Practices.
3. Lumpkin, G.T/ Dess, G. Gregory (2004), E-Business Strategies and Internet Business Models: How the Internet Adds Value, Organizational Dynamics, vol. 33, No. 2, pp. 161-173.
4. MacInnes, Ian/ Hu, Lili (2007), Business models and operational issues in the Chinese online game industry, Telematics and Informatics, No. 24, pp. 130-144.
5. Mahajan, Vijay/ Venkatesh R. (2000), Marketing modeling for e-business, International Journal of Research in Marketing, No. 17, pp. 215-225.
6. Manecke, Nicola/ Schoensleben, Paul (2004), Cost and benefit of Internet– based support of business processes, International journal of production economics, No. 87, pp. 213-229.