نمایندگی تجاری

نویسنده

دانشگاه آزاد

چکیده

نمایندگی تجاری رابطه‌ای قراردادی است که به موجب آن نماینده تجاری (شخص حقیقی یا حقوقی) بطور مستقل تصدی مذاکره و انعقاد معاملات تجاری و یا سایر اعمال واجد آثار حقوقی را بنام و به حساب اصیل در برابر دریافت اجرت یا کمیسیون برعهده می‌گیرد. نمایندگی تجاری یک قرارداد با خصوصیات تجاری از جمله تاجر بودن دو طرف آن و استقلال نماینده تجاری در انجام موضوع نمایندگی بنام و به حساب اصیل دانسته شده است که موجب تمیز آن از سایر مصادیق نمایندگی می‌شود. با توجه به اهمیت فراوان قرارداد نمایندگی تجاری در عرصه تجارت داخلی و بین‌المللی، قواعد و مقررات خاص در خصوص آن در قوانین و مقررات کشورهای مختلف پیش بینی شده است. اما در کشور ما قواعد و مقررات مشخصی درباره آن وجود ندارد و احکام آن را می‌باید براساس قواعد و مقررات کلی نمایندگی و عرف و رویه‌های مربوط به آن استنباط کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

COMMRECIAL AGENCY

نویسنده [English]

  • Emran Naimi
چکیده [English]

A commercial agency is a contractual relation through which the commercial representative (physical person or legal entity) is, independently, responsible for negotiations and entering into business transactions and/or other legal performance in the name and into account of the principal against receiving commission. The commercial agency is known as a contract having the commercial features thereto appertaining i.e. being businessmen of both parties and independence of the commercial representative to accomplish the subject-matter of agency in the name and into account of the principal which its discrimination is one of the instances of agency. In accordance with the considerable importance of the commercial agency contract in the field of domestic and international trade, there are specific rules and regulations spelled out in the rules and regulations of different territories even in international level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • .
  • agent
  • Businessmen
  • Business transactions.
  • independence