الف) فارسی و عربی
1. اصغری، محمد (1388). «عدالت بهمثابۀ قاعدۀ فقهی و حقوقی»، فصلنامۀ حقوق، دورۀ 39، ش 1، ص 21-1.
2. اکبریان، حسنعلی (1386). قاعدۀ عدالت در فقه امامیه، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
3. آخوند خراسانی (1309ق). محمدکاظم بن حسین، کفایه الاصول، قم: مؤسسة آلالبیت (ع).
4. اصفهانی، محمدحسین (1418ق). نهایه الدرایه فی شرح الکفایه، ج1، بیروت: مؤسسۀ آلالبیت (ع).
5. انصاری، مرتضی ابن محمدامین (1416ق). فرائد الاصول، ج 1، قم: مؤسسۀ النشر الاسلامی.
6. ----------------------- (1414ق). رسائل فقهیه، قم: مجمع الفکر الاسلامی.
7. بادکوبه هزاوه، آرش (1396). جایگاه دلیل عقلی در تفسیر گزارههای حقوقی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر محسن صفری، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
8. حائری یزدی، مهدی (1361). کاوشهای عقل عملی، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
9. جعفری تبار، حسن (1395). دیو در شیشه در فلسفة رویة قضایی، تهران: حقگزاران.
10. -------------- (1388). فلسفۀ تفسیری حقوق، تهران: شرکت سهامی انتشار.
11. جعفری لنگرودی، محمدجعفر (1382). فن استدلال- منطق حقوق اسلام، تهران: کتابخانة گنج دانش.
12. -------------------- (1387). مقدمۀ عمومی علم حقوق، تهران: کتابخانة گنج دانش.
13. جمشیدی مهر، فردین؛ کهنسال، علیرضا (1393). «بررسی تبعیت دلالت از اراده از منظر ابنسینا و خواجه نصیر طوسی»، مجلة فلسفه و کلام اسلامی، سال چهلوهفتم، ش 1، ص 30- 19.
14. جوادی آملی، عبدالله (1389). «کارآمدی عقل در استنباط احکام فقهی»، فصلنامةفقهومبانیحقوق، ش 1، ص 55-21.
15. -------------- (1395). منزلت عقل در هندسۀ معرفت دینی، تهران: مرکز نشر اسرا.
16. خلف رضایی، حسین؛ منصوریان، مصطفی (93).
[V1] مکاتب و رویکردهای تفسیر قانون اساسی، تهران: پژوهشکدۀ شورای نگهبان.
17. صانعی، یوسف (بیتا). کتابالقصاص، بی جا، فقهالثقلین.
18. صدر، محمدباقر (1388). دروس فی علمالاصول، حلقه دوم، قم: بوستان کتاب.
19. صرامی، سیفالله (91)
[V2] .
مقایسۀ منابع و روشهای فقه و حقوق، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
20. صفری، محسن (1389) دلیل عقلی مستقل، تهران: دادگستر.
21. ------------ (1387). «شریعت اسلامی و استدلالهای عقلی از منظر امامیه»، فصلنامۀ مطالعات حقوق خصوصی، دورة 38، ش 2، ص 213- 191.
22. طاهری، سید صدرالدین (73). «آیا دلالت الفاظ تابع اراده است؟»، مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبایی، ش 80، ص 228- 199.
23. عباسی، بیژن (1389). حقوق اداری، تهران: دادگستر.
24. علیدوست، ابوالقاسم (1383). فقه و عقل، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
25. فدایی، عباس، (1396). نظریۀ هرمنوتیکی قصد مؤلف و امکان اعمال آن در نظام حقوقی ایران، پایاننامة کارشناسی ارشد به راهنمایی دکتر محسن صفری، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی.
26. قاضی شریعتپناهی، سید ابوالفضل (1383). حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، تهران: میزان.
27. کاتوزیان، ناصر (1393). فلسفۀ حقوق، تعریف و ماهیت حقوق، تهران: شرکت سهامی انتشار.
28. ----------- (1387). فلسفۀ حقوق؛ منابع حقوق، تهران: شرکت سهامی انتشار.
29. ----------- (1379). گامی بهسوی عدالت، ج 2، تهران: انتشارات دانشکدة حقوق و علوم سیاسی.
30. ----------- (1385). «سهم عدالت در تفسیر قانون»، مجلۀ دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دورۀ 72، ص 383- 361.
31. مارمور، آندره (1392). فلسفۀ حقوق، ترجمۀ عابدی، سعید و مجید نیکویی، تهران: نگاه معاصر.
32. مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی (1389). فرهنگنامۀ اصول فقه، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
33. مطهری، مرتضی (1393). عدل الهی، تهران: صدرا.
34. مظفر، محمدرضا (1430ق). اصولالفقه، قم: مؤسسۀ النشر الاسلامی.
35. نائینی، محمد حسین (1376). فوائد الاُصول، ج 3، قم: جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه قم.
36. نجفی، محمد حسن (1404ق). جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، ج 43، بیروت: دارإحیاءالتراثالعربی.
37. واعظی، احمد (1390). نظریة تفسیر متن، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
38. ----------- (1389). «دفاع از قصدگرایی تفسیری»، قرآن شناخت، سال سوم، ش 1، ص 52- 31.
39. ------------ (1393). درآمدی بر هرمنوتیک، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
40. ولایی، عیسی (1393). فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول، تهران: نشر نی.
ب) خارجی و اینترنتی
41. Dworkin, Ronald (1968). Law`s Empire, Boston, MA, Harvard University Press.
42.Hirsch, Eric D,(1976). Validity in Interpretation, New Haven. CT, Yale University Press.
43.Schleiermacher, Friedrich (1998). Hermeneutics and Criticism, London, Cambridge University Press.