بررسی فقهی- حقوقی شرکتهای هرمی

نویسندگان

1 پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، سازمان انرژی اتمی ایران

2 دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشجوی دکتری

چکیده

پدیده بازاریابی شبکه ای که در آن واسطه های کاذب اقتصادی حذف می شوند، اساساً امری مفید است؛ لیکن شرکتهایی که در اصطلاح دسیسه های هرمی نام دارند از این عنوان سوء استفاده می کنند. در این شرکتها هیچ خبری از تولید، کالای مصرفی و کار مفید نیست و تنها هرم‌هایی را تشکیل می دهند که در آنها پول افرادی که در سطوح پائین تر هرم قرار دارند به جیب شرکت و افرادی معدود می رود که در راس هرم قرار می گیرند. شرکتهای هرمی به سه دسته تقسیم می شوند: شرکتهای جذب سرمایه، شرکتهای سرپوش محصولی و شرکتهایی که در آنها هیچ محصول یا خدماتی ارائه نمی شود. در هر کشوری که قانونی در این زمینه مصوب شده، همگی دال بر جرم بودن این گونه فعالیتها است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

THE JURISPRUDENTIAL AND LEGAL SURVEY OF PYRAMIDAL COMPANIES

نویسندگان [English]

  • Rabia Eskini 1
  • Mehrdad Mehrbakhsh 2
چکیده [English]

Network marketing phenomenon in which mendacious mediators are eliminated, basically is a useful matter. But the companies so-called pyramidal schemes misuse this title. In this companies there isn’t any production, consumable goods and useful work and they just constitute the pyramids in which the money belongs to persons in lower level go into the pocket of company and few people who are in the apex of pyramid. These companies are divided into three groups: investment companies, product-based companies and companies that offer no product.
Every country which has a law about these schemes, recognize them a crime. Rational proof and multiple jurisprudential proof implicate that these activities are illegitimate.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Network marketing
  • No injury rule
  • Non-alea rule.
  • Pyramidal scheme
  • unjust enrichment