کنوانسیون رتردام (1)

نویسندگان

1 دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران

2 دانشکده حقوق دانشگاه آزاد، تهران مرکز

چکیده

وضع قواعد حاکم بر حمل و نقل دریایی کالا در سطح بین المللی به لحاظ آثار متعدد آن نسبت به صاحبان کالا و صاحبان ناوگان دریایی از اهمیتی ویژه برخوردار است. به همین جهت کشورها نسبت به این قواعد حساسیتی خاص دارند. در سایه تلاش کشورهای ذی نفع در سال 1924 قواعد لاهه حاکم بر این نوع حمل و نقل شکل گرفت که در حال حاضر منبع اصلی قوانین داخلی بسیاری از کشورهاست. این قواعد در سال 1968 مورد اصلاح قرار گرفت که به قواعد لاهه ویزبی معروف است. این قواعد که مساعد برای کشورهای صاحب ناوگان دریایی است به شدت مورد اعتراض کشورهای صاحب کالا به ویژه کشورهای جهان سوم است. در همین راستا به همت کمیسیون تجارت بین الملل مجموعه مقررات جدید معروف به مقررات هامبورگ در سال 1978 وضع شد که در عمل این معاهده موفقیت آمیز نبود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

ROTERDAM RULES

نویسندگان [English]

  • Alireza MohammadZadeh 1
  • Katayoon Kardan 2
چکیده [English]

Enaction of rules of international carriage of goods by sea have special importance due to its affects to owner of good and ship owner,due to countries pay major attention to this rules.competency of endorsee countries originated Hague rules in 1924that its base of origin of internal law in abundant of countries.this rules modified in 1968that renowned Brussels rules.this rules is fair for shipowner countries.therefore United nations commission of international trade law enacted new rules in 1978in Hamburg that renawnad Hamburg rules.codification of Hamburg rules was not satisfy needs of maritime transport in practice.on this reason United nations on December11,2008 adopted rules in Rotterdam.translation of articles of Rotterdam rules in this paper will be expressed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Goods
  • Lialility
  • maritime
  • Roterdam
  • Rules.
  • Transport