کنوانسیون رتردام (2)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

2 کارشناس ارشد حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکز

چکیده

     نخستین معاهدۀ مصوب در سطح بین­الملل در زمینۀ حمل و نقل دریائی معاهدۀ بروکسل (لاهه) مصوب 1924 . م است. حمایت گسترده کشورهای دارای ناوگان دریائی از این معاهده از یک سو و وجود خلأ قانونی از سوی دیگر موجب شد که این معاهده در سطح جهان با اقبال همگانی مواجه گردیده و عمری طولانی داشته باشد. گذر زمان همراه با نوع آوری­ها و تحولات فنی نارسائی معاهده را در ایجاد توازن بین طرف­های قرارداد حمل و نقل آشکار ساخت. به منظور رفع اشکال با تلاش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد معاهدۀ هامبورگ در سال 1978 متولد شد. معاهده اخیر به علت بی مهری کشورهای دارای ناوگان دریائی مواجه با شکست شد. اخیراً معاهده رتردام در سال 2008. م با هدف جلب رضایت کشورهای صاحب ناوگان دریایی که عمدتاً صنعتی اند و نیز کشورهای صاحب کالا که عموماً کشورهای در حال رشد می­باشند به تصویب رسیده است. اینک ترجمه متن معاهده به خوانندگان محترم تقدیم می­شود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

ROTERDAM RULES

نویسندگان [English]

  • Alireza MohammadZadeh 1
  • Katayoon Kardan 2
1 Law Department, U Associate Professor,Private niversity of Tehran
2 Master Private Law,University of Azad
چکیده [English]

The first international convention on maritime transportation is the
Brussels’ Convention of 1924. This convention was widely accepted
throughout the world and; thus, lasted for a long time due to the widespread
support of the countries possessing fleet for this convention and the lack of
existence of a legal document in terms of maritime transportation. The
passage of time together with innovations and technical developments
proved the inadequacy of this convention in balancing between the transport
contractors. Hence, with the efforts of the United Nations Conference on
Trade and Development, the Hamburg Convention was ratified in 1978. The
Hamburg Convention; however, faced failure as it was not widely accepted
by the countries possessing fleet. In 2008, the Rotterdam Convention was
ratified with the aim of gathering the consent of countries possessing fleet
which are mostly developed countries and the countries possessing goods
which are mostly developing countries. This article presents the translation
of the text of the Rotterdam Convention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Maritime transportation
  • Rotterdam
  • Goods delivery
  • Delay
  • Liability cap
  • Deadline to file a lawsuit
  • Arbitration
  • Resignation
  • Amending the convention